Minder supermarkten, meer winst


De daling van het aantal supers kwam vooral voor rekening van de kleinere buurtwinkels. Eind 2006 telde Nederland 2489 supermarkten, zo becijfert accountants- en adviesorganisatie Deloitte.
Gemiddeld steeg de winst in de branche ten opzichte van 2005 met bijna 100 procent. Een dergelijke stijging kwam niet eerder voor. Met name de grotere winkels verkochten veel meer dan in het voorgaande jaar.
Supermarkten moeten wel hun best blijven doen om de kritische klant aan zich te binden, zegt Deloitte. Veel ondernemers zijn van plan hun assortiment uit te breiden met meer kant-en-klaarproducten, verse groente, fruit en vleesproducten. Of de consument op deze assortimentsuitbreiding zit te wachten, is nog maar de vraag. Meer dan de helft (60 procent) van de 2730 ondervraagden klanten zegt geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product een gezonde keuze is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid