Overslaan en naar de inhoud gaan

H&M meest duurzame modeketen

H&M krijgt het predicaat ‘goed op weg in duurzaamheid’ met een B label en wint daarmee de Rank a Brand Modeketen Award 2013.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kledingwinkels van Vero Moda, Vila en Pieces volgen met eveneens een B label. Dat blijkt uit het jaarlijkse naar transparantie en duurzaamheid onder 27 populaire modeketens in Nederland. Een negatief koopadvies gaat vooralsnog uit naar de hekkensluiters Mexx, M&S Mode en Cool Cat.

related partner content for mobile comes here

Grote modeketens blijven achter

Tien modeketens ontvangen een C label, waaronder Esprit, Zara en Gap. Negen modeketens staan op een D label, waaronder de grote modeketens als C&A, V&D, de Bijenkorf, WE en HEMA. Geen enkele modeketen voldoet aan meer dan 75% van de 20 gestelde criteria die nodig zijn voor het A label, en daarmee als echt duurzaam bestempeld kan worden.

Werken aan goede arbeidsomstandigheden

De zorg voor fatsoenlijke werkomstandigheden in de kledingfabrieken groeit in de modesector. Het belang ervan wordt duidelijk gemaakt door misstanden en ongelukken die het wereldnieuws halen. De meeste merken hebben wel een gedragscode om kinder- en dwangarbeid tegen te gaan. Verder heeft de helft van de onderzochte merken inmiddels een gedragscode die streeft naar een leefbaar loon. Ook het recht op vakbondsorganisatie en veiligheidsmaatregelen is steeds gangbaarder. Maar, de handhaving van de gedragscode blijft problematisch. De onderzochte modeketens zijn weinig transparant over de herkomst van hun kleding; alleen H&M publiceert hun lijst van toeleveranciers.

Rank a Brand oprichter Niels Oskam: 'Dat bedrijven zich steeds meer inzetten voor betere omstandigheden is positief, maar de lat moet hoger. Er zijn te weinig signalen dat kledingarbeiders erop vooruit gaan, laat staan dat zij boven de armoedegrens kunnen leven, of veilig kunnen werken. Daar ligt nu dus nog een belangrijke taak voor de kledingsector. Maar ook voor de politiek, want feitelijk gaat het over slavernij 2.0.'

Schadelijke stoffen nog steeds verwerkt
Opvallend is de lage score op de gestelde criteria voor de impact op het milieu. Zo toont geen enkele modeketen aan dat ze voor meer dan 5% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke ‘milieuvoorkeur’ zoals biokatoen. Alleen H&M heeft een effectief beleid voor het looien van leer door het gebruik van chroom en chemicaliën te beperken. Iets beter gaat het met het uitbannen van PVC, waarvoor zes merken zich inspannen. Ook hebben negen merken beleid om alle mogelijke schadelijke chemicaliën in de toekomst uit te bannen, in navolging van de Detox campagne van Greenpeace.

Rank a Brand
Het is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn ruim voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van 600 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in