Overslaan en naar de inhoud gaan

iChange: Veranderen met lef

Met lef veranderen. Dat is dit jaar is het thema van iChange, het congres over communicatie en verandering. Want lef is nodig om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kaasschaaf of de hakbijl waren de geijkte instrumenten die werden ingezet om organisaties klaar te maken voor de nieuwe realiteit, zegt Ilse Tacoma. Maar nu de crisis aanhoudt zijn ze bot geworden.

related partner content for mobile comes here

De saneringen hebben hun grens bereikt?
‘Ja, Verder bezuinigen heeft niet zoveel zin meer. Er zijn andere instrumenten en een andere betrokkenheid van medewerkers nodig om bedrijven weer te laten groeien en geld te laten verdienen. Dat is niet op de traditionele top-down-manier, maar gebeurt via nieuwe verbindingen. Die voorbeelden zien we in de praktijk ontstaan. Organisaties die met lef veranderen.’

Noemt u eens een voorbeeld?
‘Nou, de Zorggroep Roermond. Regiodirecteur Trees Hogema is daar zeer bezield aan de slag gegaan, ook omdat zij uit eigen ervaring wist dat de traditionele zorg niet meer voldeed. De protocollencultuur en registratie-eisen zorgden ervoor dat de menselijkheid uit het werk was verdwenen. Zij heeft gezegd: dat laten we los, we vragen aan de medewerkers zelf hoe zij de zorg het beste kunnen regelen en inrichten. Daardoor is een succesvolle verandering ingezet met visie en lef.’

De clienten zijn er ook tevreden over?
‘Uiteraard, want er is ook uitgegaan van hun belang. Het is belangrijk juist klanten of burgers te betrekken. Mooi voorbeeld daarvan is de gemeente Heusden, dat samen met de burgers een enorme verandering heeft ingezet. Ze hebben daar gezegd: als ú het voortouw neemt en werk wilt maken van een beter Heusden, kunt u op ons rekenen.’

Dat is nogal een belofte. Kon de gemeente daaraan voldoen?
‘Ja, maar het vraagt inderdaad nogal wat van een de ambtenaren, die een andere rol krijgen. Zoiets rol je ook niet op een achternamiddag uit, maar is een proces waarbij je tegen veel dingen aanloopt en ook weerstand moet overwinnen. Daar is ook lef voor nodig. Uiteindelijk heeft het wel resultaat gehad voor de bewoners. Door soepeler regelgeving, snellere en meer persoonlijke dienstverlening en bijzondere initiatieven zoals een College-spreekuur.’

Is zoiets als ‘lef hebben’ eigenlijk wel te leren?
‘Ja, je kunt verantwoorde risico’s leren nemen. En natuurlijk helpt het daarbij om goed te kijken naar wat anderen hebben gedaan, hoe zij zijn gevaren. Vaak zie je dat iemand moet durven zeggen: zo kan het niet langer. We gaan eens kritisch naar onszelf en onze organisatie kijken. Vaak komt het ook neer op het zien van kansen. Daarvan zijn op het congres inspirerende voorbeelden te vinden. Van ING dat een nieuw HR-service-concept ontwikkelde en zijn 500 HR-medewerkers meekreeg tot Jumbo dat 300 winkels ombouwde en een immense logistieke verandering in de distributiecentra onderging.’

In het iChange-congres veel aandacht voor de rol die de communicatieprofessional kan spelen bij veranderingen met lef. iChange vindt plaats op 23 mei in Amersfoort. Meer informatie is te vinden op de congressite.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in