Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezocht: Chief Customer Officer

Nu klantbeleving steeds belangrijker wordt, zullen de verschillende afdelingen binnen een bedrijf – sales, marketing, het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met kwaliteitsvolle producten of diensten kunnen veel bedrijven zich niet meer onderscheiden. De kwaliteit ligt zo dicht bij elkaar, dat de klant zijn keuze op andere zaken baseert. Klantbeleving is het toverwoord. Wordt de klant blij van het contact dat hij heeft met het bedrijf? Voelt hij zich begrepen, wordt hij vriendelijk en correct te woord gestaan en snel en goed geholpen als hij vragen heeft? Als dat zo is, bestaat de kans dat hij in de toekomst terugkeert bij het bedrijf.

related partner content for mobile comes here

Het draait dus om goed contact met klanten. Maar, en daar ontstaat vaak een denkfout: dat gaat verder dan het klantcontactcenter. Want ook de servicemedewerker (monteur, technicus) heeft contact met de klant. Soms zelfs langdurig en intensief. En de marketingmedewerker communiceert met klanten, via de marketingcampagnes die hij inzet. Ook via social media komt de klant wellicht in contact met het bedrijf. Pas als deze contacten op elkaar aansluiten, elkaar versterken, zal de klant ‘het bedrijf’ als positief ervaren. Geen eenvoudige opgave!

Om dit voor elkaar te krijgen, is de inzet van de Chief Customer Officer (CCO) essentieel. In deze functie, die sinds enkele jaren in is en nu zelfs een eigen heeft, bevindt de CCO zich boven de eerder genoemde partijen. Hij staat in de organisatie op hetzelfde niveau als de CFO en de CEO en maakt dus geen deel uit van marketing of sales. En hij hoort niet bij het Contactcenter of Technical Services. Wat hij wel doet? Hij overziet de impact van deze afdelingen en zorgt dat hun werkzaamheden op elkaar aansluiten. De CCO beschikt over uiteenlopende competenties. Expertise op het gebied van marketing, sales, customer care en service is vereist. En ook als het gaat om kwaliteitsmanagement, operations management en natuurlijk financial management is inzicht noodzakelijk. Een geheel nieuwe en veelzijdige functie dus, die ervoor zorgt dat de klant optimaal bediend wordt en geen saleskans onbenut blijft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in