Gebruik social media blijft achter bij bekendheid


Dat blijkt uit online marktonderzoek onder 14.686 Nederlanders van onderzoeksbureau Multiscope. Het bureau wilde de kennis, houding en het gedrag rondom sociale media in kaart brengen.
Gemiddeld besteedt de Nederlander zo'n 7 uur per maand aan sociale online netwerken. Daarmee bevindt het gebruik van social media zich in een overgangsfase, concludeert Multiscope. De naamsbekendheid is hoog, maar de tijdsbesteding is nog relatief laag. Ook is er een groep die afwachtend is als het gaat om actief deelnemen aan sociale netwerken. Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts 3 pct kent geen enkele sociale media website, 11 pct geeft aan van geen enkele social media website lid te zijn of een profiel te hebben, 17 pct zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHyves en Youtube zijn samen goed voor 70 pct van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76 pct van de internetpopulatie.
Als de huidige gebruikers gevraagd wordt naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33%) gevolgd door Twitter (+26%). Het verschil tussen 'kijken' en lidmaatschap is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid