Overslaan en naar de inhoud gaan

'Merken moeten imperfect imago hebben'

Brand marketers kunnen nog veel leren van beroemdheden, aldus dr. Bob Deutsch van marketingbureau Brain Sells.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste les: eerlijk je fouten toegeven werkt altijd beter dan hard weglopen of blijven ontkennen. Maar er is meer.

related partner content for mobile comes here

Fans identificeren zichzelf makkelijker met een beroemdheid als deze gewoon van vlees en bloed is, compleet met zijn of haar imperfecties. Perfectie is namelijk een-dimensionaal en maakt het eigenlijk onmogelijk voor ‘normale’mensen om zich te identificeren.

Beroemdheden die ‘te perfect’ zijn worden wellicht als robotachtig gezien en daardoor ongevoelig. Neem Tiger Woods, aldus Deutsch: de golfer had zichzelf een imago aangemeten van bovenmenselijke perfectie. Toen zijn ontrouw aan het licht kwam, had het publiek -mede hierdoor- totaal geen sympathie voor de topsporter. Woods geldt als goed voorbeeld van hoe mensen een te perfecte branding kunnen afkeuren.

Daarnaast is een beetje paradox ook goed: mensen raken eerder emotioneel verbonden bij een tikje complexiteit, wat tegenstellingen en ironie. Een paradox is aantrekkelijk, ten eerste omdat het menselijk is, ten tweede omdat het tot de verbeelding spreekt; het zorgt voor een verhaal en maakt het makkelijker om je met zo iemand te identificeren.

Ingredienten voor een goed imago zijn dus een vleugje menselijkheid voor de herkenbaarheid, en een toefje mythe voor de beeldvorming. En volgens Deutsch zijn dat ook de kenmerken van global brands.

Illusie van zelfbeeld prikkelen
Neurologische experimenten laten zien dat wanneer mensen zich identificeren met een ander, het gebied aan de voorkant van de hersens wordt geactiveerd; het gebied waar het zelfbeeld wordt gevormd. Een merk of ster moet dus passen in het beeld dat iemand van zichzelf heeft. In dit geval wordt de illusie van je zelfbeeld geprikkeld door een verhaal dat rond een product of persoon wordt ontwikkeld. Als een kenmerk van een merk of persoon slechts ‘goed’ is, wordt een deel van de hersenkern geactiveerd. De prikkel wordt geen onderdeel van het zelfbeeld.

Brand marketers die goed kijken naar de opkomst en val van sterren, zouden wellicht iets kunnen doen aan de consumententrend die Trendwatching.com ontdekte: volgens onderzoek van dit bureau identificeren consumenten zich nauwelijks met merken, ondanks het feit dat de vraag naar kwaliteitsmerken blijft.

Op de vraag ‘welke merken geven om je’ kan geen van de respondenten een adequaat antwoord geven. Niemand gelooft dat een merk om hen geeft, behalve als bron van inkomsten…

Bij de vraag ‘van welk merk hou jij’ wordt Apple vaker dan andere merken genoemd. Maar veel consumenten antwoorden dat ze van enkel merk houden, en het zelfs onnatuurlijk vinden om van een merk ‘te houden’.

Welke merken worden het meeste gehaat? Volgens Trendwatching.com zijn dat de grote merken uit de retailcategorie. Vaak genoemd: McDonalds, Wal.Mart, Gap en Starbucks. Ook merken die in verband worden gebracht met kinderarbeid en productie in lagelonenlanden, worden niet gewaardeerd.

Bron: Marketingcharts

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in