Social media vinden op intranet weinig toepassing


Social media worden belangrijk geacht voor het intranet, maar worden nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast. Dit blijkt uit onderzoek naar het gebruik van intranet dat Lotus Loves People heeft uitgevoerd onder de bezoekers van het Congres Intranet 2010 in Mediaplaza 2.0.
Uit de resultaten van de enquête blijkt dat bijna alle respondenten social media op intranet belangrijk of zelfs cruciaal vinden. Slechts twee procent acht social media niet belangrijk voor het intranet. Bij veruit de meeste bedrijven (88 procent) functioneert het intranet echter nog altijd als een online mededelingenbord met een nieuwsvoorziening en een intern adressenboek.
Bij dertig procent van de bedrijven biedt het intranet de mogelijkheid tot discussie met collega’s. Communities, blogs, wiki’s, chat, video en samenwerkingsmogelijkheden zijn nog nauwelijks verwerkt in het huidige intranet van de respondenten, maar worden wel als wenselijk beschouwd. Communities, samenwerkingsmogelijkheden en discussiemogelijkheden zijn daarin met ruim 70 procent het populairst. Deze worden gevolgd door wiki’s (68 procent), blogs (60 procent), chat (51 procent) en video (44 procent).
Verder blijkt uit het onderzoek dat de stap naar het openstellen van het intranet voor externen tegenwoordig voorzichtig wordt gezet. Op de vraag of er behoefte is om partners of klanten te betrekken bij activiteiten op het intranet, ziet eenderde van de respondenten daarvan het nut in, omdat het de samenwerking kan vereenvoudigen. Evenveel ondervraagden vinden dit echter onnodig. De overige respondenten zijn verdeeld. Zij vinden dat er vooralsnog te veel obstakels zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid