Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Je bent wat je rijdt’ neurologisch bewezen

“Je bent wat je rijdt”, hield Enzo Ferrari zijn publiek voor in 1958. En gelijk heeft-ie. Er zijn recent twee neuropsychologische…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het eerste laat zien dat bekende automerken meer activiteit in de mediale prefrontale cortex teweeg brengen dan onbekende merken. Dit hersengebied staat onder meer bekend om de verwerking van zelfrelevante processen als zelfkennis, zelfreflectie en zelfwaardering. De conclusie is te rechtvaardigen dat een automerk een symbolische functie heeft. De auto is een communicatiemiddel, waarmee je jouw omgeving vertelt wie je bent. Je toont als het ware jouw mentaliteit: sportief, zakelijk, eigenzinnig, stijlvol, arrogant. Dit gedrag wordt verklaard door de evolutionaire opbouw van onze hersenen. Op zoek naar de ideale partner hadden we ooit in een ver verleden signalen nodig die onze positie weergaven. Iets dat Steve Jobs 30 jaar na Enzo noemde: “what you see is what you get.” Heel interessant wordt het wanneer we dit inzicht koppelen aan die van het . Daaruit blijkt dat aansprekende automerken de mediale prefrontale cortex veel sterker activeren dan minder aansprekende merken. Deze laatste groep, de zo genoemde value brands, vinden hun rechtvaardiging in rationele argumenten. Zaken die vooral de neo cortex activeren, waar het abstract denken, het beredeneren en de zintuigelijke waarneming verwerkt worden. In beide merkgroepen kunnen aanbieders meer of minder succesvol zijn, maar de belangrijkste conclusie uit de optelsom van beide onderzoeken is dat aansprekende merken aangrijpen bij de belevenis van ons oerinstinct, daar waar de value brands zich telkens moeten bewijzen op ons veranderend behoeftepatroon.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in