‘7 tips om de vrouwelijke consument te bereiken’


Bob Deutsch (‘a cognitive anthropologist’) van het in Massachusetts gevestigde marketingadviesbureau Brain Cells heeft het nog maar eens onderzocht en op een rijtje gezet. En hij heeft zeven tips voor marketeers die zich op de vouwelijke consument willen richten.
Deutsch zegt dat het belangrijkste verschil tussen mannen en vrouwen is dat vrouwen gefocust zijn op het conceptuele, de onderliggende structuren. Ze vinden de relaties tussen dingen belangrijk, net als de stabiliteit op lange termijn. De vrouw begrijpt en ziet patronen in zaken en ontwikkelingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMannen niet. Die richten zich op het hier en nu, wat concreet is, het visuele. Ze willen winnen en zijn gefocust op zichzelf. Mannen zijn vooral pragmatisten, zegt de antroploog Deutsch.
Met deze verschillen moet je dus rekening houden, wil je de vrouw bereiken.
Deutsch heeft zeven tips voor je:
1. Patroon
Marketeers moeten beseffen dat vrouwen in staat zijn meer te zien dan de metriek van het product of een bepaald moment. Vrouwen waarderen onderliggende patronen die de basis vormen voor kortstondige momenten.
2. Authenticiteit
Marketeers moeten begrijpen dat er voor de vrouw meer dan het uiterlijk is. Karakter, een verhaal of geschiedenis en huidige gebeurtenissen dienen in het merk terugkomen
3. Kwaliteit, niet louter kwantiteit is belangrijk voor de vrouwelijke consument
En standvastigheid is vaak beter dan een impulsieve reactie.
4. Connectie, niet alleen individuen
Vrouwen zijn van mening dat mensen met elkaar verbonden zijn, communitygevoel is belangrijk.
5. Denk aan mensen, niet alleen markten
Deutsch drukt marketeers op het hart dat markten weliswaar cijfers/getallen zijn, maar getallen zijn geen mensen. Vrouwen zijn mensen met persoonlijke gevoelens en sociale bedoelingen.
6. Kwaliteit van leven, niet slechts een verzameling van producten
Vrouwen hebben materiële en spirituele behoeften die bestaan uit individuele wensen, binnen de context van een sociale matrix.
7. Vrouwen gaan voor redelijkheid, niet voor extremisme en absolutisme
Voor vrouwen is er geen zwart/wit, maar wel veel grijs. Overdrijvingen gaan voorbij aan het gevoel van nuance en subtiliteit dat veel vrouwen hebben.
MarketingCharts meldt als aanvulling op de tips van Deutsch dat marketeers die vrouwen van generatie Y (15-32 jaar) willen bereiken, moeten beseffen dat deze dames vooral nieuwe merken ontdekken, inspiratie opdoen en producten aanbevelen via blogs en social media.
Twee keer zoveel generatie Y-vrouwen dan die uit de generatie X (33-44 jaar) zeggen beïnvloed te worden door blogs voor hun aankoop van producten (28 procent tegenover 16 procent). 42 procent van de generatie Y-vrouwen zeggen dat ze een nieuw merk of product hebben ontdekt via een status update op de social networkpagina’s van hun vriendinnen. Bij de iets oudere dames is dat 22 procent.
Door hun new-mediaconsumptie hebben de generatie Y’ers het gevoel dat ze individueler zijn ingesteld dat eerdere generaties.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid