Frank Persyn: 'De "Can do-mentaliteit" inspireert me'
Q: Hoe ben je beland op de plek waar je nu zit?
A: 'Ik heb een a-typische achtergrond voor het vakgebied waar we in zitten. Ik heb internationaal fiscaal recht gestudeerd en ben bijna vijf jaar fiscalist geweest. Als klant had ik grote mediapartijen en reclamebureaus zoals Wieden + Kennedy. Via een maatje ben ik in 2006 in contact gekomen met 180. Ik kwam tot de conclusie dat ik de business van 180 veel interessanter vond dan mijn fiscale werk en kwam tot het inzicht dat ik aan hun kant van de tafel mijn carrière wilde voortzetten in een accountrol. Op een gegeven moment heb ik Chris Mendola gebeld met de tekst: ‘Chris, it’s your tax guy here, not to talk about your tax position, but to talk about my own position.’ Een aantal maanden later begon ik als accountmanager voor Adidas. Na dik twee jaar bij 180 heb ik gekozen voor een meer digitaal gefocust bureau: Media Republic. Daar begon ik als Sr. Project Manager en na twee jaar werd ik Account Director. Mijn ervaring op een groot wereldwijd sportmerk (adidas bij 180) en digitale focus bij Media Republic sloot volledig aan bij het profiel wat FACTORY zocht. Daarnaast wilden ze een persoon met een bewezen passie voor buiten sporten. Ik ski, mountainbike, ren lange afstanden en heb een nieuwe uitdaging gevonden in triathlon.'
Q: Wat zijn de plannen met FACTORY Labs Verbier?
A: ‘FACTORY Labs Verbier is initieel opgericht om onze ambitie om het wereldwijde bureau voor The North Face (TNF) te worden te realiseren. Na het winnen van de pitch voor TNF EMEA werken wij daarnaast ook aan een aantal Oakley projecten. Daarnaast zijn er een aantal interessante merken binnen het outdoor en actiesport segment waarmee we in gesprek zijn. Mijn doelstelling is FACTORY Labs Verbier het to-go-to bureau voor lifestyle merken en dan met name de outdoor en actiesport gerelateerde lifestyle merken te maken. Daarnaast bouw ik aan een Pan Europees team waarbij alle markten voor onze klanten zijn vertegenwoordigd binnen FACTORY Verbier. De omstandigheden hier bieden een perfecte natuurlijke filter om talent met het juiste profiel aan te nemen om ons "Alpine dreamteam” te versterken. Als je niets hebt met de bergen, outdoor en sporten is het niet logisch om hier te willen wonen en werken. Als je dat wel hebt, dan begrijp je waarom het uniek is dat we waarschijnlijk als enige bureau in Europa op nog geen 100 meter van de ski gondel zitten. Ik heb vaak de vraag gekregen waarom we ons in Verbier hebben gevestigd. Reden is omdat we met ons klantenprofiel midden in hun doelgroep willen zitten. Sterker nog, wij vormen zo onderdeel van de doelgroep van onze klanten. We zitten hier op een plek waar wij de nieuwste trends zien opkomen en er zo voor kunnen zorgen dat onze klanten authentiek blijven en connectie houden met hun core doelgroep.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Q: The North Face was al klant in Amerika, was dat een inkopper?
Het winnen van het TNF EMEA-account was zeker geen gelopen race. FACTORY Verbier werd naast twee andere bureaus uitgenodigd voor een pitch voor het hele TNF account voor EMEA. We hebben hier ons twee maanden volledig op vastgebeten. Vergeet niet dat FACTORY Verbier op het moment van de pitch uit vijf man bestond. Ik vind het belangrijk te onderstrepen dat de strategie en de creatieve concepten volledig zijn ontwikkeld door FACTORY Verbier.'
Q: En Oakley, kun je daar al iets van laten zien?
Oakley is al jaren een klant van FACTORY Design Labs Denver. Toen FACTORY Design Labs Denver onlangs werd benaderd voor een campagne rondom de Tour de France zijn wij in contact gebracht met Oakley EMEA en hebben wij de lead in dit project genomen. De Tour de France sluit van nature beter aan bij de Europese sport cultuur dan de Amerikaanse. Daarbij hebben wij een aantal enthousiaste wielrenners in ons team, die van nature een goede feeling hadden met dit project. Resultaat was een aantal concepten die Oakley heeft overtuigd van onze strategische en creatieve kwaliteiten en wij nu in gesprek met ze zijn over een vervolg traject. Wij kunnen nog geen werk laten zien, dit gaat pas later dit jaar live.’
Q: Waar komt je creativiteit vandaan?
A: ‘Van jongs af aan ben ik altijd geïnteresseerd geweest in reclame. Ik kan me nog herinneren dat ik als jong mannetje heel blij was dat er op een bepaald moment werd besloten dat er ook op zondag TV commercials werden uitgezonden. Ik pluisde thuis altijd alle magazines uit en knipte interessante advertenties uit om te bewaren. Ik was al heel jong gegrepen door sterke copy of beelden die in één oogopslag heel duidelijk een boodschap of merk neerzetten.'
Q: Wat inspireert je?
A: ‘Ondernemerschap. Ondernemers die sterk in hun idee geloven en daar volledig voor gaan. De “Can do”-mentaliteit. Dat geldt zowel op professioneel, maatschappelijk als op sportief vlak. Diep gaan om een doel te behalen, of dat nu een nieuwe persoonlijk record is op een marathon, of ‘s winters in de kou met twintig man op een rugbyveld staan om te trainen voor promotie. “Running the extra mile”. Ook inspirerend: in mijn 180-tijd was ik onderdeel van het team dat de “Impossible is Nothing” brand campaign” heeft gemaakt. In deze campagne tekenden een aantal adidas atleten hun verhaal op welke – vaak moeilijke - weg ze hebben afgelegd om tot hun topprestaties te komen.’
Q: Wanneer is een reclame ultimo geslaagd?
A: ‘Een campagne is voor mij geslaagd wanneer de doelgroep op een logische en natuurlijke manier wordt bereikt. Soms betekent dat geïntegreerd en consistent door alle kanalen, soms betekent dat een enkele uiting (of dat nou guerilla, print, digitaal of een event is) die enorm aansprekend is. Zolang een campagne/reclame de doelgroep maar op een manier bereikt of betrekt die past binnen het natuurlijke gedrag van die consument.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid