Foursquare & LBS Advertising
Al enige tijd maak ik dagelijks gebruik van Foursquare. Zo ben ik reeds Mayor van 20 plekken en heb ik reeds 20 badges (trofeeën) bij elkaar gespaard zoals ‘Superuser’, ‘Adverturer’, ‘Overshare’en zelfs ‘Supermayor’. Ik ben dus flink actief, maar kan toch niet echt een goed antwoord geven, wanneer iemand mij vraagt wat je nou precies met Foursquare allemaal kan.
Het begon allemaal zo mooi: Gratis bier bij inchecken in een Amsterdams cafe en ook een fikse korting bij Qbic Hotel in Amsterdam WTC geeft goed aan hoe je als consument, maar ook als bedrijf foursquare kan gebruiken (al ben ik verder nog niets anders tegengekomen). Daarnaast is er ook een spelelement: Het zoveel mogelijk inchecken op plaatsen om het Mayorship te veroveren. Bij mij begint echter nu de slijtage van het steeds maar inchecken te komen. Leuk dat je nu ook foto's kan uploaden in foursquare, maar er moet mijn inziens meer leven in de brouwerij komen. UPDATE: Foursquare & Heineken hebben een deal gesloten.
De locatiedienst probeert nu zijn relevantie voor het offline bedrijfsleven te vergroten. Het bedrijf opent op zijn site een Business-sectie waar bedrijven leren hoe ze hun vaste klanten kunnen bedienen met de mobiele locatiegebaseerde dienst. “Hoe merken verbindingen kunnen leggen met hun gebruikers”, dat is hoe Foursquare de nieuwe sectie op zijn site omschrijft.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaOp de consumentenmarkt heeft het Amerikaanse bedrijf inmiddels ruim vijf miljoen gebruikers. Nu probeert de onderneming aansluiting te zoeken op de zakelijke markt. In Nederland, bijvoorbeeld, blijkt Albert Heijn de dominantste supermarkt te zijn onder de mobiele gebruikers. De keten doet echter niets met dit gegeven. Andere supermarkten gebruiken deze informatie evenmin.
Dat is niet verstandig, vinden de Amerikaanse ondernemers. Ze leggen nu helderder uit hoe trouwe klanten kortingen kunnen geven en onder welke voorwaarden. Zo kunnen ze eigen digitale buttons uitdelen aan trouwe bezoekers.
De bedrijven kunnen de Foursquare-gebruikers ook de optie geven te volgen, zoals dat ook op Twitter gebeurt. De New York Times laat een nuttige invulling van die optie zien. Tijdens de Olympische Spelen van vorig jaar gidste de krant zijn ‘mobiele fans’ langs de leukste stekjes in de omgeving van Vancouver. Het bedrijf Havaias deed hetzelfde, maar dan voor het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Zodra een gebruiker in de buurt van een boeiend plekje komt, krijgt hij op zijn telefoon een seintje over de aard en locatie daarvan.
Foursquare moet zijn relevantie voor bedrijven en consumenten vergroten, omdat de nieuwigheid er nu van is en men zich begint af te vragen wat het daadwerkelijke nut van de dienst is. Ondertussen zijn ook Google en Facebook op dit terrein actief met eigen varianten van het Foursquare-model. Google legt de nadruk op de commerciële kant van mobiele bezoekers, met kortingsbonnen, Facebook op de sociale component.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid