Social media geen rol van betekenis bij aankopen
De observatie dat sociale netwerken zoals Facebook nog geen belangrijke rol spelen bij consumentenbeslissingen is verklaarbaar, aldus de onderzoekers: sociale netwerken dienen vooralsnog overwegend een ontspannings- en entertainmentfunctie waarbij merken hoogstens een faciliterende rol vervullen. ‘Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen gaan integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen’, zegt David Wolff, associate director digital bij Fleishman-Hillard Amsterdam.
Op dit moment spelen zoekmachines wel een essentiële rol bij besluitvorming. Vooral in beslissingen rondom luxe artikelen, zoals consumenten-elektronica en reizen, is internet dominant.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAdvies van anderen
Indien mensen afgaan op advies van anderen, dan is het vertrouwen in vrienden, familie en collega’s enorm. Opvallend genoeg blijkt de meerderheid opinies van vreemden maar deels te vertrouwen terwijl de bruikbaarheid hiervan wel een stuk hoger ingeschat wordt. Daarop aansluitend is het vertrouwen in informatie afkomstig van gesponsorde of betaalde bloggers nihil.
Opvallend is dat consumenten over het algemeen weinig waarde hechten aan het traditionele ‘zenden’ van boodschappen door bedrijven via microblogs zoals Twitter. Het wordt pas relevant voor consumenten als bedrijven rechtstreeks de conversatie met hen aangaan: dan wordt de inzet van dergelijke microblogs hoog gewaardeerd. Veel bedrijven lijken de kracht en mogelijkheden van dergelijke 1-op-1 communicatie nog te onderschatten.
Aan het onderzoek van Fleishman-Hillard hebben internationaal 4243 mensen meegedaan, onder wie 640 Nederlanders. Het is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar hoe consumenten het internet gebruiken en hoe het internet hun (sociale) leven en besluitvormingsprocessen beïnvloedt. Hier staat meer informatie uit het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid