Overslaan en naar de inhoud gaan

Euro RSCG BLRS: Nederlandse man wordt Metrosexual

Mannen beginnen zich duidelijk meer comfortabel te voelen in het uiten van hun vrouwelijke kanten. Maar is er wel echt iets nieuws onder de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om de ontwikkeling van het manbeeld in kaart te brengen, heeft Euro RSCG BLRS het initiatief genomen voor een grootschalig onderzoek onder Nederlandse mannen in de leeftijd van 21-48 jaar. Uitgevoerd begin juli 2003, onder leiding van trendwatcher Marian Salzman, onderzocht het bureau de huidige staat van mannelijkheid en testte zij de reactie van 550 mannen op een aantal stellingen. Deze varieerden van hun houding ten opzichte van vrouwen op het werk tot hoe gewoon het is om als man een manicure te nemen. De resultaten zijn vergeleken met de uitkomsten van een door Euro RSCG Worldwide uitgevoerd onderzoek in Groot-Brittannië.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek signaleert de opkomst van een nieuw segment mannen. Een groeiende groep, die gebruiken en attitudes, die ooit als typisch vrouwelijk bestempeld werden, omarmt en zich eigen maakt. Deze mannen, de zogenaamde metrosexuals, zijn geen watjes of verwijfd. Ze hebben de neiging zich te concentreren rondom grote steden (vandaar de term ‘metro’) en houden ervan er goed uit te zien en van het leven te genieten. Ze zijn zelfverzekerd en hebben - in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten – geen twijfels over hun mannelijkheid of eigenwaarde. In tegenstelling tot de typisch Nederlandse man houden ze van shoppen en kiezen ze met zorg zelf hun kleren uit.

Marian Salzman, Chief Strategy Officer van Euro RSCG Worldwide en een van de architecten van de studie: ‘In de twintigste eeuw worstelden vrouwen met het winnen van gelijkheid aan mannen. In deze nieuwe eeuw, vinden mannen - nog steeds de dominante sekse - de moed om het vrouwelijke domein te ontdekken, zonder de angst hun status als ‘echte man’ te verliezen. Zoals de studie aantoont, zijn mannen steeds meer bereid dat risico te nemen.’

*Mannen willen oud worden met de vrouw van wie ze houden.Sommige mannen zouden in de vraag ‘als je nog één wens zou kunnenhebben...’ het ideale excuus zien om helemaal los te gaan. Nederlandsemannen niet. Geconfronteerd met een lijst van opties koos 35 procent ervoor ‘oud te worden met de vrouw waarvan ik houd’. Zesentwintig procent wilde ‘gelukkige, gezonde kinderen’. Veertien procent droomde van ‘een groep vrienden die me onvoorwaardelijk steunt’. Britse mannen stelden dezelfde prioriteiten, maar in kleinere percentages.
*Dromen over erkenning, status en macht waren belangrijk voor slechts 18 procent van de Nederlandse ondervraagde mannen. Koning zijn ofminister-president worden? De Nederlandse man bedankt graag voor de eer.
Voor de Britten heeft macht echter nog steeds een onmiskenbareaantrekkingskracht: 32 procent van de Britse ondervraagde mannen verlangt naar erkenning, status en macht.

*Mannen vinden seksuele vrijheid minder boeiend.
Van de Nederlandse mannen denkt slechts 18 procent dat monogamie’onnatuurlijk’ is voor mannen en 12 procent denkt dat het ‘onnatuurlijk’ is voor vrouwen. Bovendien is 83 procent het er niet mee eens dat een man zijn vrouw mag bedriegen zolang het bedrog ‘slechts’ om seks gaat. In cyberspace is het kennelijk moeilijker om overspel te definiëren.
Vierendertig procent van de onderzochte mannen vindt een online seksuele relatie geen bedrog.

*Geen taboe op schoonheidsbehandeling en cosmetische chirurgie voor mannen. De meeste Nederlandse mannen zien er niets verkeerd in als een man probeert zijn aantrekkelijkheid te optimaliseren. Iets meer dan driekwart (76 procent) is het niet eens met de stelling dat echte mannen geen luchtje gebruiken. Sterker nog, 57 procent zegt: ‘er is niks mis met mannen die een gezichtsbehandeling nemen’ en 51 procent (vs. 42 procent van de Britse mannen) ziet ‘niks fouts in mannen die een manicure nemen’.
Tachtig procent van de ondervraagde mannen gelooft dat ‘een verzorgd uiterlijk vandaag de dag in de zakenwereld essentieel is’. En 54 procent is het ermee eens dat aantrekkelijke mannen hogerop komen (van de Britse mannen was slechts 47 procent het hiermee eens). Ook cosmetische chirurgie voor mannen wordt in Nederland meer en meer geaccepteerd. Van de ondervraagde mannen had 32 procent er niets op tegen. Slechts vier op de tien Nederlandse mannen (40 procent) keurt het ondergaan van cosmetische chirurgie door mannen echter af.

*Waar is het mannelijke chauvinisme gebleven? De Nederlandse steekproef had een uitgesproken mening over de stelling dat de gemiddelde vrouw minder toegevoegde waarde op het werk heeft dan de gemiddelde man. 69 procent was het er mee oneens (waarvan 45 procent sterk oneens), terwijl 12 procent het er wel mee eens was.
Meer dan de helft van de Nederlandse mannen (56 procent) was het niet eens met de stelling dat ‘een vrouwelijke baas hebben niet makkelijk voor het mannelijke ego is’. 20 procent was het hiermee wel eens. 22 procent van de respondenten zei dat ze liever een mannelijke baas hadden en 42 procent zei van niet (wat niet zegt dat deze mannen een vrouwelijke baas prefereren.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in