Overslaan en naar de inhoud gaan

Empathie Monitor: Empathie maakt aantrekkelijk; Google grote winnaar

Vandaag presenteerden Fronteer Strategy en Ruigrok Netpanel voor de tweede maal de ‘Empathie Monitor’. Met dit onderzoek wordt nagegaan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vandaag presenteerden Fronteer Strategy en Ruigrok Netpanel voor de tweede maal de ‘’. Met dit onderzoek wordt nagegaan welke merken door de consument als empathisch worden gezien. Een interessant vraagstuk in tijden waarin wordt verlangd dat de kloof tussen grote multinationals en consument wordt gedicht. Hebben de inspanningen, het gehele gebied van marketing en communicatie, effect op de perceptie? Welke organisaties kunnen zich het beste inleven in de consument?

related partner content for mobile comes here

Waar in 2010 IKEA de lijst aanvoerde zakt deze organisatie enkele plaatsen. Google scoort dit jaar veruit het beste en laat hiermee Douwe Egberts en Albert Heijn achter zich op het podium. Mensen kunnen zich inmiddels geen leven meer zonder deze gigant voorstellen. Telkens weer worden vernuftige functies toegevoegd en veelal kosten deze diensten geen cent. Ook op het gebied van aantrekkelijkheid en innovativiteit scoort Google het beste.

Branches
Wanneer de verschillende branches worden vergelijken zien we opvallende verschillen. Met name de branche van warme dranken speelt in op ons gevoel en scoort hoog op empathisch vermogen. Wat ikzelf al verwachtte wordt bevestigd. Energieleveranciers en verzekeraars scoren slecht. Aantrekkelijkheid en innovativiteit worden nauwelijks gezien. Gek is het niet. Energie is energie en buiten een focus op duurzaamheid is daar niet veel aan te veranderen. Energie wordt ook niet gekozen omdat we willen, eerder omdat we moeten.

Inspanning en effect
Misschien wel de belangrijkste vraag in dit onderzoek is of empathie ook effect heeft op de aantrekkelijkheid van het merk. Het antwoord is ja. Merken waarvan we denken dat zij zich inleven worden aantrekkelijker gevonden en andersom. Ook innovativiteit hangt sterk samen met deze twee begrippen.

Stijgers en dalers
Welke merken hebben te maken met verandering in aanzien? Niet verrassend maar Apple blijft stijgen en wordt als empathisch en innovatiever gezien. Banken als SNS Bank, ABN Amro en Rabobank worden als een stuk innovatiever gezien in vergelijking met vorig jaar.

Behalve Albert Heijn vinden we supermarkten weinig inlevend. C1000, Dirk en Plus scoren slechter. Een eigen aanname is dat dit wel eens wat te maken kan hebben met uiterst waar ik enkele maanden terug over schreef. Nokia en KPN zullen aankomend jaar moeten investeren. Zij worden behoorlijk minder innovatief en aantrekkelijk gevonden dan vorig jaar.

Conclusie
Zoals gezegd misschien de belangrijkste bevestiging is dat het verkleinen van de kloof en het inleven in de consument zin heeft. Onze perceptie wordt positief beïnvloed.

Zowel het als de lijst van alle en score zijn online in te zien.

/ ">

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in