Overslaan en naar de inhoud gaan

Dringende vraag: Digitale revolutie of digitale tirannie?

De wereldeconomie staat aan de vooravond van een digitaal technologische revolutie. Steeds meer trendonderzoek en marktanalyse bureaus van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wereldeconomie staat aan de vooravond van een digitaal technologische revolutie. Steeds meer trendonderzoek en marktanalyse bureaus van internationaal formaat zoals en erkennen dit.
Wereldwijd produceren mensen op hun werk en in hun privéleven via diverse elektronische apparaten enorme hoeveelheden data.

related partner content for mobile comes here

, co-president Oracle en lid van de Technology CEO Council voorspelde in 2009, ‘in de komende vier jaar zullen er meer data worden gecreëerd dan in de hele geschiedenis van de mensheid’.
Hij heeft gelijk gekregen.

Beter, verder, sneller
Deze explosie van digitale informatie, de software en de systemen er omheen worden in vaktermen ook wel ‘’ genoemd. Inmiddels is dit een snelgroeiende miljarden industrie die een gouden toekomst wordt voorspeld. Naarmate de consument steeds wellustiger iPads en smartphones koopt en bedrijven verder blijven automatiseren en digitaliseren vaak onder druk om meer met minder te doen in economisch turbulente tijden, zal deze trend alleen maar in snelheid toenemen.

Het enthousiasme rondom de digitale revolutie in het algemeen lijkt niet te remmen. De telt nu meer dan twee miljard mensen die gemiddeld rond de twintig uur per maand op internet doorbrengen. Als het aan de grote vijf ligt, Amazon, Google, Facebook, Apple en Microsoft, gaat deze populatie naar de vijf miljard groeien.
De communicatie, Telecom en marketingindustrie adverteert zich suf om alle bedrijven in het digitale zadel te krijgen. Politici, beroemdheden en sportsterren twitteren dagelijks. Sociale media spelen inmiddels een enorme rol in de Amerikaanse presidentsverkiezingen en ook bracht het volgens velen de democratie terug in Egypte. Massaal werden we verliefd op de liefste YouTube puppy video 2012 op en hosten we wereldwijd collectief met de mobieltjes in de hand schaterlachend op de beat van gangnam style.

Hoe is digitaal toch aan deze Disneywereld status gekomen? De algehele acceptatie lijkt te zijn dat digitaal geweldig is en dat sociale media een democratische werking hebben en zelfs voor een betere wereld kunnen zorgen. Digitaal staat synoniem voor beter, sneller en vooruitgang, ook in het bedrijfsleven. Je moet meedoen, anders blijf je achter. Technologie wordt dorstig aangegrepen als een weg uit de crisis. Als manier om organisaties efficiënter, competitiever en productiever te maken.
Waar blijven de mensen die ons ook het andere verhaal vertellen?
Het verhaal dat de ‘e-wolf’ van zijn schaapskleren ontdoet.

Het andere verhaal
Om maar even bij Big-Data terug te komen. Deze technologie alleen al is in hoge mate verantwoordelijk voor de huidige financiële crisis. Big-Data ligt ten grondslag aan de systemen die het ‘’ op de beurzen mogelijk maken. Een fenomeen waarbij computers het handelen in financiële producten overnemen met de snelheid van het licht. Het digitaliseren van Wall Street bracht de financiële wereld in een stroomversnelling waar we nu wereldwijd de gevolgen van merken.
En dit is pas het begin.
Big-Data houdt onder andere in dat iedereen in super databases oneindig geanalyseerd en verbonden wordt. Deze en andere technologieën veranderen in rap tempo de manier waarop mondiaal beslissingen worden genomen binnen grote organisaties.
Internet, wetenschap, entertainment, financiën en zaken, geen sector blijft bespaard. We gaan naar een wereld waarin intuïtie en ervaring in rap tempo worden vervangen voor computer informatie wetenschap en algoritmes.
Google werk samen met NASA, Facebook met Goldman Sachs, de game industrie met het ministerie van defensie. Beursgenoteerde sociale mediabedrijven weten meer van ons dan de meesten voor mogelijk kunnen houden. Ons privé-, medisch- en zakelijk leven wordt geregistreerd en vereeuwigd in zeer geavanceerde databases die zich in toenemende mate kruisen met de informatiesystemen van andere commerciële en niet commerciële partijen. Het collectieve digitale brein weet waar we lopen, welke plaatsen we bezochten, hoe en aan wat we geld uitgeven, wie onze vrienden zijn, wat onze voorkeuren en angsten zijn, hoe productief we zijn op het werk, met wie we praten en voor wie we geheimen hebben. Zelfs kan het in toenemende mate ons gedrag en handelen voorspellen.

De e-wolf
De e-wolf is losgeslagen, hij is mogelijk dictatoriaal van aard en een potentieel tiran. Hij heeft een enorme honger en er lijkt niets in staat te zijn om die honger te stillen.
De hoop is dat de digitale revolutie ons een betere wereld gaat brengen. Waar we nu staan is als een ontgonnen land waar de wegen naar de nieuwe stad net gelegd zijn. We kijken in de verte naar de horizon en weten waar we heen moeten, maar het nieuwe Rome is nog niet afgebouwd. We moeten ons heel ernstig af gaan vragen wie deze stad aan het bouwen is en er snel voor gaan zorgen dat dit met het juiste model gebeurt.

---
Misha Stoutenbeek is co-owner BizziBe, social media discussion host
, , ,

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in