Dit is ceo Van der Snoek van plan bij TMG
Vaak gehoord de afgelopen weken: ‘Het is alsof voetbalclub Cambuur Ajax overneemt’. Verwijzend naar het feit dat de sinds juli actieve nieuwe TMG-ceo Geert-Jan van der Snoek (foto links) en zijn gevolg afkomstig zijn van de kleinere uitgever uit het noorden, NDC Mediagroep. Elke ceo verzamelt graag vertrouwelingen om hem heen en dat heeft Van der Snoek dus ook gedaan. De financiële baas Leo Epskamp, de nieuwe directeur van de regionale tak Gert Jan Oelderik én het hoofd human resources Dirk Valstar die deze week nog werd gepresenteerd aan het personeel, komen allen van NDC. Alleen de beoogde nieuwe commercieel directeur directeur TMG Landelijke Media Roland van Kampen kan niet aan het lijstje worden toegevoegd, omdat de or daar voor ging liggen.
Het aanstellen van deze NDC-clan leidt tot onvrede bij een fors deel van het Telegraaf-personeel. Tekenend is de manier waarop directeuren Frank Volmer en Tim Klein de wacht werd aangezegd. Het besluit om de twee directeuren te laten gaan was al in de zomer genomen, maar nog niet met de aandeelhouders gedeeld, laat staan met de personen om wie het gaat zelf.
Verder houdt Van der Snoek de plannen die hij met TMG heeft dicht bij zich en laat hij zich verder niet al te veel zien. Gisteren was hij wel ‘zichtbaar’ op de afscheidsborrel van Volmer in het gebouw aan de Basisweg. Op deze borrel in kerstsfeer werd duidelijk dat Volmer zeer geliefd is binnen en buiten het concern. Er waren naast vele medewerkers ook talloze hotshots uit de mediawereld aanwezig. Fons van Westerloo bijvoorbeeld, die Volmer ook nog toesprak. Hij meldde ‘verbijsterd’ te zijn toen hij het nieuws las dat de directeur TMG Landelijke Media moest vertrekken. Overigens wenste Van Westerloo de nieuwe raad van bestuur ‘veel succes’. Wellicht met een wat sarcastische ondertoon, maar dat kan schrijver dezes ook verkeerd hebben geïnterpreteerd.
Maar het wordt geen makkelijke opgave voor Van der Snoek c.s. Bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal liet hij weten dat er een grondige analyse van het bedrijf was gemaakt en dat ‘het kostenbewustzijn van de onderneming, de focus en executiekracht, en de efficiency van processen en systemen beslist naar een hoger niveau moeten.’
En daar moet haast mee gemaakt worden, want TMG heeft de afgelopen jaren al veel tijd en geld verloren met directiewisselingen, het zoeken naar nieuwe verdienmodellen en verkeerde aankopen (Hyves).
De ceo zou op basis van verschillende goede bronnen binnen en dichtbij het Telegraaf-concern de volgende maatregelen kunnen gaan nemen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid