Denken vanuit de klant goed voor onlineverkoop


De cijfers op het gebied van 'shopping cart abandonment' (het niet afrekenen van in de winkelwagen geplaatste producten) zijn al jaren hoog, zo blijkt uit verscheidene onderzoeken. 'Denken vanuit klantperspectief' zou een belangrijke verandering zijn die bedrijven moeten doorvoeren om dit probleem op te lossen, meent Tribal Internet Marketing.
Lenny de Rooy, usability consultant bij Tribal IM: 'Bedrijven hebben in veel gevallen een website waarop informatie staat die “gesleten” moet worden aan de klanten. Het is beter een website op te zetten die inspeelt op de vragen en behoeften van de klanten: waarom komen zij naar de website, wat zoeken zij, wat is hun kennis over de aangeboden producten of diensten?'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEnkele veel voorkomende misverstanden zijn:
- Sortering van producten op de website vindt plaats op merk of doelgroep, terwijl de consument bijvoorbeeld producten in een bepaalde prijscategorie wil bekijken, ongeacht de doelgroep of het merk.
- Bedrijven gaan er vanuit dat bezoekers de teksten grondig lezen, maar bezoekers scannen meestal alleen maar.
- Men wil zo veel mogelijk weten van de websitebezoeker, maar deze wil juist zo min mogelijk persoonlijke gegevens kwijt.
- Organisaties schatten de bezoekers’ kennisniveau over de organisatie of haar producten te hoog in, wat leidt tot onbegrijpelijke indelingen en vakjargon.
- Organisaties schatten de algehele IT-kennis van bezoekers te hoog in, wat bijvoorbeeld tot uiting komt in vragen waarop de bezoeker geen antwoord weet. Om een bestand te kunnen downloaden, moet bijvoorbeeld de snelheid van de internetverbinding gekozen worden
Ten slotte is het belangrijk websitebezoekers met zo weinig mogelijk werk op te zadelen. Ieder invulveld en iedere nieuwe stap om te komen tot een transactie is een drempel die kan leiden tot het verlaten van de site.
Beheerders moeten daarom zorgen dat bezoekers geen extra stappen hoeven te nemen, altijd direct naar de gewenste transactie kunnen en altijd relevante informatie over die transactie kunnen opvragen, bijvoorbeeld over het privacybeleid, de betaalmogelijkheden en de verzendkosten. Ook zouden klanten voor hun transactie geen overbodige gegevens hoeven in te vullen puur ten behoeve van het klantinformatiesysteem.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid