Overslaan en naar de inhoud gaan

Denken vanuit de klant goed voor onlineverkoop

Websites gemaakt vanuit bedrijfsperspectief maken het bezoekers vaak moeilijk en kunnen hen zelfs wegjagen voordat zij de gewenste actie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De cijfers op het gebied van 'shopping cart abandonment' (het niet afrekenen van in de winkelwagen geplaatste producten) zijn al jaren hoog, zo blijkt uit verscheidene onderzoeken. 'Denken vanuit klantperspectief' zou een belangrijke verandering zijn die bedrijven moeten doorvoeren om dit probleem op te lossen, meent Tribal Internet Marketing.

related partner content for mobile comes here

Lenny de Rooy, usability consultant bij Tribal IM: 'Bedrijven hebben in veel gevallen een website waarop informatie staat die “gesleten” moet worden aan de klanten. Het is beter een website op te zetten die inspeelt op de vragen en behoeften van de klanten: waarom komen zij naar de website, wat zoeken zij, wat is hun kennis over de aangeboden producten of diensten?'

Enkele veel voorkomende misverstanden zijn:

  • Sortering van producten op de website vindt plaats op merk of doelgroep, terwijl de consument bijvoorbeeld producten in een bepaalde prijscategorie wil bekijken, ongeacht de doelgroep of het merk.
  • Bedrijven gaan er vanuit dat bezoekers de teksten grondig lezen, maar bezoekers scannen meestal alleen maar.
  • Men wil zo veel mogelijk weten van de websitebezoeker, maar deze wil juist zo min mogelijk persoonlijke gegevens kwijt.
  • Organisaties schatten de bezoekers’ kennisniveau over de organisatie of haar producten te hoog in, wat leidt tot onbegrijpelijke indelingen en vakjargon.
  • Organisaties schatten de algehele IT-kennis van bezoekers te hoog in, wat bijvoorbeeld tot uiting komt in vragen waarop de bezoeker geen antwoord weet. Om een bestand te kunnen downloaden, moet bijvoorbeeld de snelheid van de internetverbinding gekozen worden

Ten slotte is het belangrijk websitebezoekers met zo weinig mogelijk werk op te zadelen. Ieder invulveld en iedere nieuwe stap om te komen tot een transactie is een drempel die kan leiden tot het verlaten van de site.

Beheerders moeten daarom zorgen dat bezoekers geen extra stappen hoeven te nemen, altijd direct naar de gewenste transactie kunnen en altijd relevante informatie over die transactie kunnen opvragen, bijvoorbeeld over het privacybeleid, de betaalmogelijkheden en de verzendkosten. Ook zouden klanten voor hun transactie geen overbodige gegevens hoeven in te vullen puur ten behoeve van het klantinformatiesysteem.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in