De toegevoegde waarde van mobile apps voor loyalty programma's
Uit het 2013 Maritz Loyalty Report, dat bestond uit een enquête onder 6.000 consumenten die deelnemen aan één of meerdere loyalty programma’s van retailers, supermarkten, creditcard maatschappijen en reis-en hospitality, blijkt dat consumenten gemiddeld lid zijn van zeven programma's. Terwijl uit het onderzoek is op te maken dat 9 van de 10 consumenten updates willen ontvangen van hun loyalty programma's, trekken de inzichten in hun houding ten aanzien van mobile de meeste aandacht. De studie wijst namelijk uit dat 91% van de loyalty programma deelnemers de loyalty programma app zou downloaden en dat 73% van de smartphone gebruikers geïnteresseerd zijn in interactie met loyalty programma's via hun mobiele telefoon.
Terwijl veel shoppers nog steeds gebruik maken van mobiele websites tijdens het winkelen, ligt er een grote kans voor retailers in apps, in ieder geval voor de leden van hun loyalty programma’s. Sommige bedrijven hebben dit al begrepen door het aanbieden van gratis draadloos internet, in-store scannen en kortingen via hun app. Met name ten aanzien van klanten die participeren in een loyalty programma biedt mobile een grote kans voor retailers, omdat mobile relevantie en context toe kan voegen. Wanneer een shopper een retailer app gebruikt in de winkel, heeft de winkelier de mogelijkheid om locatie-gebaseerde informatie en op maat gemaakte, relevante, aanbiedingen aan te bieden. Niet vermeld in het onderzoek, maar volgens Scott Robinsion, een van de onderzoekers van Maritz, blijkt dat een meerderheid van de loyalty programma leden het ‘cool en spannend’ vinden als ze van hun favoriete retailers deals ontvangen die gebaseerd zijn op hun locatie in de winkel. Slechts iets meer dan de helft (53%) van de deelnemers aan loyaliteitsprogramma's zeggen dat de communicatie die ze momenteel ontvangen relevant is, wat aangeeft dat er veel communicatie wordt verspild. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan updates en aanbiedingen te willen ontvangen via drie of meer kanalen te ontvangen.Een mobile app is zeker niet de enige manier om loyale klanten te bereiken, maar het is zeker een van de meest effectieve en efficiente manieren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEen bekend voorbeeld van een retailer die succesvol een mobile app inzet om haar loyalty programma te vesterken is Starbucks. Tijdens de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders Starbucks, kondigde het bedrijf de uitbreiding aan van het mobile, loyalty en rewards programma. Adam Brotman, chief digital officer van Starbucks, vertelde dat het My Starbucks Rewards loyalty programma succesvol klanten blijft binden en voor hogere omzet, winkel bezoek en aankopen zorgt, terwijl de keten zich nog meer differentieert van haar concurrenten. Hij kondigde een geplande evolutie aan van het My Starbucks Rewards programma in een cross-channel, multi-brand loyalty programma, dat toegankelijk wordt via de populaire Starbucks mobile payment app. Volgens Starbucks heeft de mobiele app nu meer dan 10 miljoen actieve gebruikers en komen daar ongeveer 100.000 downloads per week bij. Het aantal betalingen via de app ligt rond de 3.000.000 transacties per week. ‘In dit tempo zal ongeveer 10 procent van alle omzet in de Amerikaanse winkels via de mobile app betaald worden aan het eind van dit jaar’, zei Brotman. Starbucks gaat de app van beloningen en mobiel betalen tevens geschikt maken voor verkopen van Starbucks producten in supermarkten en haar Teavana winkels. Vanaf deze maand kunnen klanten Stars verdienen met My Starbucks Rewards voor aankopen van verpakte Starbucks koffie in supermarkten. Stars kunnen worden ingewisseld voor gratis eten of drinken in de Starbucks winkels. Het programma zal naar verwachting worden uitgebreid dit najaar met andere Starbucks-producten die verkocht worden via supermarkten. Brotman verwacht dat deze innovaties bij zullen dragen aan een snelle en aanzienlijke stijging van het aantal My Starbucks Rewards leden, van 4,5 miljoen actieve leden aan het einde van oktober 2012 tot circa 9 miljoen leden aan het einde van 2013. Dat zijn gigantische aantallen en daar uit blijkt dat mobile voor Starbucks een enorme business driver is. Wat mij betreft mist dan ook elke retailer, die geen gebruik maakt van de mogelijkheden van interactie via een mobile loyalty app, een enorme kans.
Kijk voor meer mobiel nieuws op MobileMarketing.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid