Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument kiest kwaliteit, ook in slechte tijden

In een terugvallende economie houdt de consument de hand steviger op de knip. Maar waarop wordt het eerst bezuinigd? Onderzoek van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kwalitatieve producten die worden gekocht tijdens het wekelijkse supermarktbezoek zullen niet zo gauw worden vervangen door goedkopere varianten, blijkt uit het onderzoek. Volgens Andrew Russell, consumentenmarktanalist bij Datamonitor, voelt het vervangen van zalm door vissticks op de eettafel thuis als een grotere teruggang in de quality of life dan minder vaak uit eten gaan. ‘Het bezoeken van eetgelegenheden is weliswaar een plezierige tijdsbesteding voor consumenten, maar het staat niet centraal in het leven. Minder vaak buitenshuis eten heeft daarop dan ook nauwelijks effect.’

related partner content for mobile comes here

Tachtig procent van de Europese consument zegt in een economische recessie het eerst te zullen bezuinigen op elektronische goederen, schoonheidsbehandelingen en uit eten gaan. Het laatst zal worden beknibbeld op en spaar- en investeringsgeld en producten voor levensonderhoud.

Duurdere producten die bij de consument in hoog aanzien staan hoeven zelfs in een recessie niet te vrezen voor tegenvallende verkoop. Volgens Russell moeten deze A-merken in slechtere tijden dus niet prijzen gaan verlagen, maar juist al hun inspanningen richten op het versterken van het brand image. ‘Voor producten die de consument hoog waardeert, vindt hij het geld toch wel.’ Er valt nog meer lering te trekken uit het onderzoeksresultaat. Russell: ‘Zwakkere producten moeten, als dat mogelijk is, opnieuw worden aangepakt en hoger op de kwaliteitsladder worden geplaatst. Nieuwe producten zouden moeten worden ontwikkeld met dezelfde doelstelling. Als dat niet gebeurt, zijn ze in tijden van economische onzekerheid heel kwetsbaar.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in