Consument kiest kwaliteit, ook in slechte tijden
Kwalitatieve producten die worden gekocht tijdens het wekelijkse supermarktbezoek zullen niet zo gauw worden vervangen door goedkopere varianten, blijkt uit het onderzoek. Volgens Andrew Russell, consumentenmarktanalist bij Datamonitor, voelt het vervangen van zalm door vissticks op de eettafel thuis als een grotere teruggang in de quality of life dan minder vaak uit eten gaan. ‘Het bezoeken van eetgelegenheden is weliswaar een plezierige tijdsbesteding voor consumenten, maar het staat niet centraal in het leven. Minder vaak buitenshuis eten heeft daarop dan ook nauwelijks effect.’
Tachtig procent van de Europese consument zegt in een economische recessie het eerst te zullen bezuinigen op elektronische goederen, schoonheidsbehandelingen en uit eten gaan. Het laatst zal worden beknibbeld op en spaar- en investeringsgeld en producten voor levensonderhoud.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDuurdere producten die bij de consument in hoog aanzien staan hoeven zelfs in een recessie niet te vrezen voor tegenvallende verkoop. Volgens Russell moeten deze A-merken in slechtere tijden dus niet prijzen gaan verlagen, maar juist al hun inspanningen richten op het versterken van het brand image. ‘Voor producten die de consument hoog waardeert, vindt hij het geld toch wel.’ Er valt nog meer lering te trekken uit het onderzoeksresultaat. Russell: ‘Zwakkere producten moeten, als dat mogelijk is, opnieuw worden aangepakt en hoger op de kwaliteitsladder worden geplaatst. Nieuwe producten zouden moeten worden ontwikkeld met dezelfde doelstelling. Als dat niet gebeurt, zijn ze in tijden van economische onzekerheid heel kwetsbaar.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid