Voetbalgeweld


De hele maand juni zal in het teken staan van het WK Voetbal, in Japan en Zuid-Korea. Wereldkampioen Frankrijk werd gesponsord door Adidas, de Brazilianen, verliezers van de finale, door Nike. Dat sponsoring geld in het laatje kan brengen werd het jaar daarop duidelijk, toen Adidas tot veler verrassing marktleider werd op de Franse markt. Nike lag even uitgeteld in de touwen.
Het dertig jaar geleden door Phil Knight opgerichte concern is al sinds 1981 ’s werelds grootste fabrikant van sportartikelen. Het verhaal is bekend: Nike begon met hardloopschoenen, breidde in allerlei productsectoren en sporten (basketbal, tennis) stevig uit maar bleef lang weg van het voetbal, de sport met de grootste commerciële belangen. Nu wil Nike echter ook in deze tak van sport het wereldmarktleiderschap voor zich opeisen. Vanaf 1992 beweegt Nike zich in deze markt, gedomineerd door Adidas en Puma. In tien jaar tijd heeft het zich weten op te werken naar de nummer 2-positie, vlak achter Adidas. Vanuit het Europese hoofdkantoor in Hilversum zal Nike, via het podium van de WK Voetbal, zijn aartsrivaal Adidas op het Europese continent naar de kroon steken. Er zal in juni een reclamecampagne losbranden, met een kracht (lees: mediadruk) die nog niet eerder vertoond is. De Europese reclame-activiteiten van Nike worden aangestuurd vanuit het in Amsterdam gevestigde bureau Wieden & Kennedy. In de campagne staan opnieuw de kernbegrippen spelvreugde, creativiteit en briljante acties centraal. Nike zal sterspelers als Luis Figo, Thierry Henry, Paul Scholes en Roberto Carlos in de spotjes laten opdraven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEn Adidas? Die komt met toppers als Zinedine Zidane, David Beckham en Alessandro del Piero op de proppen. Hoofdsponsor Adidas mikt bij de komende WK met name op de Japanse markt, na de VS de tweede markt op gebied van sportartikelen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Werben und Verkaufen, 4/2002 <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid