Overslaan en naar de inhoud gaan

Voetbalgeweld

Het WK Voetbal zal ook weer strijd te zien geven tussen de grote sportartikelenfabrikanten. Nike wil met een groots offensief marktleider…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De hele maand juni zal in het teken staan van het WK Voetbal, in Japan en Zuid-Korea. Wereldkampioen Frankrijk werd gesponsord door Adidas, de Brazilianen, verliezers van de finale, door Nike. Dat sponsoring geld in het laatje kan brengen werd het jaar daarop duidelijk, toen Adidas tot veler verrassing marktleider werd op de Franse markt. Nike lag even uitgeteld in de touwen.

related partner content for mobile comes here

Het dertig jaar geleden door Phil Knight opgerichte concern is al sinds 1981 ’s werelds grootste fabrikant van sportartikelen. Het verhaal is bekend: Nike begon met hardloopschoenen, breidde in allerlei productsectoren en sporten (basketbal, tennis) stevig uit maar bleef lang weg van het voetbal, de sport met de grootste commerciële belangen. Nu wil Nike echter ook in deze tak van sport het wereldmarktleiderschap voor zich opeisen. Vanaf 1992 beweegt Nike zich in deze markt, gedomineerd door Adidas en Puma. In tien jaar tijd heeft het zich weten op te werken naar de nummer 2-positie, vlak achter Adidas. Vanuit het Europese hoofdkantoor in Hilversum zal Nike, via het podium van de WK Voetbal, zijn aartsrivaal Adidas op het Europese continent naar de kroon steken. Er zal in juni een reclamecampagne losbranden, met een kracht (lees: mediadruk) die nog niet eerder vertoond is. De Europese reclame-activiteiten van Nike worden aangestuurd vanuit het in Amsterdam gevestigde bureau Wieden & Kennedy. In de campagne staan opnieuw de kernbegrippen spelvreugde, creativiteit en briljante acties centraal. Nike zal sterspelers als Luis Figo, Thierry Henry, Paul Scholes en Roberto Carlos in de spotjes laten opdraven.

En Adidas? Die komt met toppers als Zinedine Zidane, David Beckham en Alessandro del Piero op de proppen. Hoofdsponsor Adidas mikt bij de komende WK met name op de Japanse markt, na de VS de tweede markt op gebied van sportartikelen.

< SIZE=1>Bron: Werben und Verkaufen, 4/2002 <#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in