Overslaan en naar de inhoud gaan

Vergeten generatie

Vijftigplussers zijn nog altijd een verwaarloosde categorie in marketing. Een gemiste kans, want ouderen vormen een gouden doelgroep, mits…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oudere mensen staan niet open voor nieuwe dingen. Ze laten zich niet makkelijk beïnvloeden door reclame, en omdat ze geen groot huishouden meer voeren zijn ze eigenlijk ook niet interessant als doelgroep. Ziedaar de belangrijkste vooroordelen over 'de oudere consument'. In werkelijkheid liggen de kaarten heel anders. Vijftigplussers vormen in westerse landen een van de grootste bevolkingsgroepen, ze hebben veel geld en tijd te besteden en ze zijn net zo geneigd om iets nieuws uit te proberen als jongere consumenten. Een goudmijn voor reclamemakers dus. Wie erin slaagt om zijn campagne toe te snijden op deze doelgroep zit op rozen. Daarbij kunnen de volgende tips nuttig zijn:

related partner content for mobile comes here

- appelleer aan de sterke punten van ouderen: ervaring, (levens)wijsheid, flexibiliteit in levensomstandigheden;

- houd rekening met hun 'gebreken': slechtziend- c.q. horendheid, problemen met snelle tv-spotjes;

- zorg voor een positieve toon: vijftigplussers houden van humor en inhoud, en ze hebben een hekel aan de hijgerigheid die nogal wat reclame-uitingen kenmerkt.

Last but not least: het beeld van de schaarse oudere die in advertenties wordt opgevoerd is vaak weinig begerenswaardig. Dat kan ook heel anders.

bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in