De digitale oversteek: hoe het niet moet
Steeds meer traditionele ondernemingen proberen internet te integreren in hun organisatie. Er zijn er echter serieuze valkuilen.
Rosabeth Moss Kanter (Harvard) noemt gevestigde organisaties die op de ‘dotcomwagen’ springen wannadots – te onderscheiden van dotcoms, de pure internetbedrijven. Uit haar onderzoek blijkt dat het voor niet-dotcoms erg moeilijk is om daarbij de benodigde veranderingen in hun organisatie door te voeren. De meeste wannadots zijn niet bereid om een grondige remodeling uit te voeren. Niet zonder cynisme stelt Moss Kanter de vraag: hoe niet te veranderen – hoe ervoor te zorgen dat de digitale oversteek in elk geval mislukt? Enige tegenadviezen:
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
- Blijf erop hameren dat het internet zwaar overschat is – en houd de verspreide internetactiviteiten in de onderneming vooral gefragmenteerd en ineffectief.
- Richt een comité op voor het opzetten van een nieuw internetaanbod, bevolk het met mensen die het toch al veel te druk hebben en stel een uitgeblust kaderlid aan het hoofd dat geen ervaring heeft met e-business.
- Creëer geen ‘killer-app’(lication) maar een ‘geeuw-app’: probeer de internetactiviteit te vinden die het minst complex is en het minst eist (zodat je er minimaal last van hebt), ga voor me-too en copyware.
- Laat je website bouwen en adviseren door onbegrijpelijke technologieprietpraat verkondigende webdesignfirma’s en coole e-consultants die kotsen op je traditionele business, niets af weten van je offline business en geen idee hebben van de kracht van je offlinemerken.
- Kopieer de traditionele activiteiten op het internet: doe online precies hetzelfde als offline.
- Wijs net voldoende middelen toe om de internetactiviteit in leven te houden – en net niet genoeg om er een (innovatie)succes van te maken.
- Beloon de businessunits op hun eigen prestaties en voorkom dat zij op internet samenwerken.
- Houd de klant op afstand: de onderneming zit aan het stuur, niet de klant. Ga voor eenrichtingsverkeer: communicatie van de onderneming richting de klant, en vooral niet andersom.
<#FONT SIZE=1>Bron: trends<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid