Overslaan en naar de inhoud gaan

De digitale oversteek: hoe het niet moet

Steeds meer traditionele ondernemingen proberen internet te integreren in hun organisatie. Er zijn er echter serieuze valkuilen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Rosabeth Moss Kanter (Harvard) noemt gevestigde organisaties die op de ‘dotcomwagen’ springen wannadots – te onderscheiden van dotcoms, de pure internetbedrijven. Uit haar onderzoek blijkt dat het voor niet-dotcoms erg moeilijk is om daarbij de benodigde veranderingen in hun organisatie door te voeren. De meeste wannadots zijn niet bereid om een grondige remodeling uit te voeren. Niet zonder cynisme stelt Moss Kanter de vraag: hoe niet te veranderen – hoe ervoor te zorgen dat de digitale oversteek in elk geval mislukt? Enige tegenadviezen:

related partner content for mobile comes here
  • Blijf erop hameren dat het internet zwaar overschat is – en houd de verspreide internetactiviteiten in de onderneming vooral gefragmenteerd en ineffectief.
  • Richt een comité op voor het opzetten van een nieuw internetaanbod, bevolk het met mensen die het toch al veel te druk hebben en stel een uitgeblust kaderlid aan het hoofd dat geen ervaring heeft met e-business.
  • Creëer geen ‘killer-app’(lication) maar een ‘geeuw-app’: probeer de internetactiviteit te vinden die het minst complex is en het minst eist (zodat je er minimaal last van hebt), ga voor me-too en copyware.
  • Laat je website bouwen en adviseren door onbegrijpelijke technologieprietpraat verkondigende webdesignfirma’s en coole e-consultants die kotsen op je traditionele business, niets af weten van je offline business en geen idee hebben van de kracht van je offlinemerken.
  • Kopieer de traditionele activiteiten op het internet: doe online precies hetzelfde als offline.
  • Wijs net voldoende middelen toe om de internetactiviteit in leven te houden – en net niet genoeg om er een (innovatie)succes van te maken.
  • Beloon de businessunits op hun eigen prestaties en voorkom dat zij op internet samenwerken.
  • Houd de klant op afstand: de onderneming zit aan het stuur, niet de klant. Ga voor eenrichtingsverkeer: communicatie van de onderneming richting de klant, en vooral niet andersom.

< SIZE=1>Bron: trends<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in