Overslaan en naar de inhoud gaan

E-business houdt bestaansrecht

Alle negatieve post-zondvloedsentimenten ten spijt: e-business heeft alle toekomst, stelt internet- en marketingdeskundige Harry Weiland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo overdreven als de internethype was, zo overdreven is nu ook de internetdepressie. Een paar misverstanden doen de ronde. Ten eerste: internet is niet hetzelfde als de beurs. Dus: als de koersen aan het dalen zijn, betekent dat niet dat internetgebaseerde businessmodellen geen toekomst hebben. En ten tweede: het feit dat de conjunctuur in een dip zit, heeft niets te maken met het internet of de nieuwe economie. De recessie versterkt de crisis in de e-businesshoek alleen maar - meer niet. Wat te vaak over het hoofd wordt gezien, is dat e-commerce en e-business gestaag doorgroeien. Sterker: internet is niet meer weg te denken – noch in b-to-b noch in b-to-c. Belangrijk is dat het betaalvraagstuk eigenlijk niet meer aan de orde is voor de business-to-consumerhandel. Tot voor kort werd er nog heel wat afgediscussieerd over de creditcardproblematiek, maar het blijkt dat de grote e-commerce-aanbieders – en dat zijn tegenwoordig hoofdzakelijk traditionele bedrijven, bricks & mortar - prima uit de voeten kunnen met klassieke betaalwijzen. Consumenten geven bijvoorbeeld via beveiligde verbindingen hun creditcardnummer af. Of ze geven hun giro- of bankrekeningnummer en krijgen een acceptgiro bij hun bestelling. Nog klassieker: levering onder rembours. Ook heeft er volgens Weiland een ‘paradigmawisseling’ plaatsgevonden: het aanbod wordt niet meer bepaald door marketing en de techniek, maar door de klant. Internet- en websitetechnologie wordt nu gezien als middel in plaats van doel. Erkend wordt dat internet voor de klant alleen maar een instrument is dat hem het leven op de een of andere manier makkelijker moet maken. Voordeel van de ‘aardbeving’ van afgelopen jaar is dat ondernemingen een veel kritischere houding hebben gekregen tegenover veronderstelde trends en inhoudsloze hypes. Dat is een van de redenen dat maar weinig bedrijven op de luid gepropageerde m-commercetrein springen. M-commerce wordt algemeen gezien als een randverschijnsel dat nog een hele tijd randverschijnsel blijft.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in