Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe dom is de retailer?

Promotiemateriaal op de winkelvloer, het loopt in praktijk vaak heel anders dan de fabrikant had verwacht. De handel heeft nou eenmaal zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kloof is soms pijnlijk groot. De fabrikant zet creatieve geesten en ervaren strategen aan het werk om te zorgen dat zijn p.o.s.-materiaal voor extra afzet zorgt en tegelijk subtiel bijdraagt aan de waarde van het merk. De fabrikant denkt in termen van emotie en merkwaarde. Dat is bij zijn retailer doorgaans niet het geval. Die is in een continue worsteling met zijn concurrenten verwikkeld om de laagste marges en marktaandeel. Hoogwaardige merken worden in de ramsj gegooid, zodra retailers vermoeden dat dat extra omzet genereert. Met displaymateriaal wordt onzorgvuldig omgegaan. Fabrikanten vinden soms hun product terug in een bizar umfeld. Zij denken aan hun product, de retailer aan efficiency, vlakke marges en logistieke afhandeling.

related partner content for mobile comes here

Kijken we naar de Duitse markt, dan komt daar nog een aspect bij: de Duitse consument is extreem prijsbewust. Maar volgens retailkenners is dat niet de reden dat merkfabrikanten soms geen poot aan de p.o.s.-grond krijgen; zij stellen dat de kennis van de meeste retailers in Duitsland zich nog op een niveau van vlak na de Wereldoorlog (de tweede) bevindt. Oftewel, veel retailers zijn dom, denken alleen aan hun eigen hachje en snappen de diepere achtergronden van de p.o.s.-acties van hun ketenpartners vaak totaal niet.

Tegelijk is er ook begrip voor de houding van de retailers. Ze moeten dermate sterk op kostenbeheersing letten, dat het uitstallen of ophangen van promotiemateriaal hun medewerkers veel te veel tijd en dus geld kost. Bijscholing zal dan ook wel een utopie blijven.

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in