Overslaan en naar de inhoud gaan

Persoonlijke aandacht kweekt trouwe klanten

Retailers doen behoorlijk hun best om de loyaliteit van hun klanten te bevorderen. Maar welke factoren dragen er nu het meest aan bij dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de slag om de klant trekken retailers steeds meer middelen uit de kast. Spaar- en bonusprogramma’s, mailings, en coupons met aanbiedingen worden in retailland steeds belangrijker. Toch is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de wijze waarop deze verschillende middelen zich tot elkaar verhouden. Met andere woorden: welke inspanningen zijn nu het meest lonend als het gaat om het kweken en vasthouden van loyale klanten?

related partner content for mobile comes here

In de VS blijkt direct mail aan die loyaliteit weinig bij te dragen. Het enorme aantal mailings dat in de doorsnee Amerikaanse brievenbus valt, leidt tot een wear-out effect. In Nederland en België mag van geadresseerde direct mail nog wel toevoegde waarde worden verwacht. Een wear-out effect begint zich in de VS ook voor te doen bij loyaliteitsprogramma’s. Want die worden langzamerhand als zo vanzelfsprekend beschouwd, dat het onderscheidend vermogen wegvalt. Wat wél resultaat heeft, dat is vriendelijk personeel. Personeel is nog steeds het meest effectieve instrument om trouwe klanten te krijgen. Dus misschien toch maar wat meer investeren in de training van en de zorg voor het personeel , en wat minder in ingewikkelde loyaliteitsprogramma’s. Want de portemonnee begint toch al uit te puilen van al die klantenpasjes.

< SIZE=1>bron: journal of marketing<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in