Persoonlijke aandacht kweekt trouwe klanten


In de slag om de klant trekken retailers steeds meer middelen uit de kast. Spaar- en bonusprogramma’s, mailings, en coupons met aanbiedingen worden in retailland steeds belangrijker. Toch is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de wijze waarop deze verschillende middelen zich tot elkaar verhouden. Met andere woorden: welke inspanningen zijn nu het meest lonend als het gaat om het kweken en vasthouden van loyale klanten?
In de VS blijkt direct mail aan die loyaliteit weinig bij te dragen. Het enorme aantal mailings dat in de doorsnee Amerikaanse brievenbus valt, leidt tot een wear-out effect. In Nederland en België mag van geadresseerde direct mail nog wel toevoegde waarde worden verwacht. Een wear-out effect begint zich in de VS ook voor te doen bij loyaliteitsprogramma’s. Want die worden langzamerhand als zo vanzelfsprekend beschouwd, dat het onderscheidend vermogen wegvalt. Wat wél resultaat heeft, dat is vriendelijk personeel. Personeel is nog steeds het meest effectieve instrument om trouwe klanten te krijgen. Dus misschien toch maar wat meer investeren in de training van en de zorg voor het personeel , en wat minder in ingewikkelde loyaliteitsprogramma’s. Want de portemonnee begint toch al uit te puilen van al die klantenpasjes.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>bron: journal of marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid