Wie rijdt er nog Porsche Nine Eleven?


Na de ramp van 11 september verkocht de Porsche 911 toch nog heel behoorlijk: bijna 3.000 Amerikanen kochten er een in het laatste kwartaal van vorig jaar, een toename van 23% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Ze legden er $ 68.000 voor op tafel. Het ijzersterke merk Porsche heeft altijd een mystieke uitstraling gehad. Een autoproducent bemand door gedreven, ambitieuze designers die zich niet lieten leiden door zoiets aards als winst maken. Misschien verklaart juist dat het succes van Porsche, want het bedrijf ziet zijn winst alleen maar groeien: over het afgelopen jaar een groei van 29%, naar een record van $ 237 miljoen, met een omzet die 12% steeg en een brutowinstmarge van 6,1%, waar de sector gemiddeld 1,9% scoort.
Een sterk en ook gezond merk dus, volledig gefocust op sportauto’s. Maar er zijn veranderingen op til. In het najaar komt Porsche namelijk met een merkextensie, de Cayenne. Het opmerkelijke is dat dit een gezinsauto is, met een prijs zo rond de $ 50.000, die de strijd moet aanbinden met de Mercedes M-klasse, de Lexus RX 300 en de BMW X%. Zal Porsche met deze extensie zijn merkziel verkopen? Daarvoor wordt gevreesd. Aan de andere kant, de verwachting is dat deze Cayenne de omzet van Porsche met 50% zal doen toenemen. En dat klinkt gezond.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: forbes global<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid