Commerciële zenders: meer reclame NPO oneerlijke concurrentie
De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) reageren verbijsterd op het onderzoeksrapport dat staatssecretaris Sander Dekker (Cultuur) maandag naar de Kamer heeft gestuurd. In het rapport ‘Onderzoek naar mogelijkheden voor verhogen inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep‘ staat dat vooral als programma-onderbrekingen voor commercials worden toegestaan vele miljoenen euro's meer kunnen worden binnegehaald.
De VCO, VCR en NDP vrezen voor oneerlijke concurrentie als de plannen doorgaan. ‘Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop’, zegt Bert Habets, topman van RTL Nederland en tevens voorzitter van VCO. ‘Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVCO, VCR en NDP zeggen om drie redenen verbijsterd te zijn over de inhoud van dit rapport: (Letterlijk uit het persbericht:)
1. NPO gaat commercieel: de in het rapport voorgestelde maatregelen en opties, zoals de verruiming van de reclamezendtijd, betekenen dat de NPO wordt omgevormd tot een commerciële omroep. Bovendien wordt de weg vrijgemaakt voor inzet van additionele commerciële uitingen, zoals in program advertising. Marktverstoring in optima forma en een totale ommezwaai van een maatschappelijk betrokken NPO naar een commerciële partij die niet onderscheidend meer is en daarmee geen toegevoegde waarde heeft. Een beweging die haaks staat op de ontwikkelingen in de ons omringende landen (Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen) waar de reclame-uitingen van publieke omroepen juist actief worden beperkt.
2. Kijkers worden vergeten: het inzetten van o.a. program sponsoring, het onderbreken van programma’s en het onvermijdelijk steeds commerciëler programmeren zal, zoals de BCG zelf ook aangeeft, de inhoud en opbouw van de programma’s van de publieke omroep veranderen. Dat zal leiden tot verlies van het onderscheidende karakter van de NPO. Hierdoor zullen bepaalde doelgroepen zich niet langer aangesproken voelen door de publieke omroep en wordt niet voldaan aan de hoofdtaak: het bieden van maatschappelijk onderscheidende programma’s aan alle doelgroepen. Immers worden programma’s bij de NPO nooit onderbroken en dit is voor veel consumenten een verbindende factor met de NPO.
3. Nederlandse investeringsklimaat onder druk: de aanwezigheid van een zwaar gesubsidieerde en tegelijkertijd commerciële publieke omroep zet een rem op het investeringsklimaat van het commerciële medialandschap in Nederland. De oneerlijke concurrentie die hieruit voortvloeit, zal leiden tot een verschraling van het aanbod en zal de noodzakelijke innovatie in onze mediabranche stagneren.
Extra
Lees donderdagochtend het commentaar op dit nieuws van onze vaste columnist Aart Lensink.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid