Overslaan en naar de inhoud gaan

Commerciële zenders: meer reclame NPO oneerlijke concurrentie

Commerciële radio- en televisieomroepen vallen over de inhoud van een rapport van staatssecretaris Dekker over de mogelijkheden voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) reageren verbijsterd op het onderzoeksrapport dat staatssecretaris Sander Dekker (Cultuur) maandag naar de Kamer heeft gestuurd. In het rapport ‘Onderzoek naar mogelijkheden voor verhogen inkomsten van de Landelijke Publieke Omroep‘ staat dat vooral als programma-onderbrekingen voor commercials worden toegestaan vele miljoenen euro&;s meer kunnen worden binnegehaald.

related partner content for mobile comes here

De VCO, VCR en NDP vrezen voor oneerlijke concurrentie als de plannen doorgaan. ‘Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop’, zegt Bert Habets, topman van RTL Nederland en tevens voorzitter van VCO. ‘Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving.’

VCO, VCR en NDP zeggen om drie redenen verbijsterd te zijn over de inhoud van dit rapport: (Letterlijk uit het persbericht:)

1. NPO gaat commercieel: de in het rapport voorgestelde maatregelen en opties, zoals de verruiming van de reclamezendtijd, betekenen dat de NPO wordt omgevormd tot een commerciële omroep. Bovendien wordt de weg vrijgemaakt voor inzet van additionele commerciële uitingen, zoals in program advertising. Marktverstoring in optima forma en een totale ommezwaai van een maatschappelijk betrokken NPO naar een commerciële partij die niet onderscheidend meer is en daarmee geen toegevoegde waarde heeft. Een beweging die haaks staat op de ontwikkelingen in de ons omringende landen (Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen) waar de reclame-uitingen van publieke omroepen juist actief worden beperkt.

2. Kijkers worden vergeten: het inzetten van o.a. program sponsoring, het onderbreken van programma’s en het onvermijdelijk steeds commerciëler programmeren zal, zoals de BCG zelf ook aangeeft, de inhoud en opbouw van de programma’s van de publieke omroep veranderen. Dat zal leiden tot verlies van het onderscheidende karakter van de NPO. Hierdoor zullen bepaalde doelgroepen zich niet langer aangesproken voelen door de publieke omroep en wordt niet voldaan aan de hoofdtaak: het bieden van maatschappelijk onderscheidende programma’s aan alle doelgroepen. Immers worden programma’s bij de NPO nooit onderbroken en dit is voor veel consumenten een verbindende factor met de NPO.

3. Nederlandse investeringsklimaat onder druk: de aanwezigheid van een zwaar gesubsidieerde en tegelijkertijd commerciële publieke omroep zet een rem op het investeringsklimaat van het commerciële medialandschap in Nederland. De oneerlijke concurrentie die hieruit voortvloeit, zal leiden tot een verschraling van het aanbod en zal de noodzakelijke innovatie in onze mediabranche stagneren.

Extra
Lees donderdagochtend het commentaar op dit nieuws van onze vaste columnist Aart Lensink.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in