Buienradar.nl: zonnige vooruitzichten
Een aantal maanden geleden toonde iemand mij Buienradar.nl, sindsdien is het een van mijn favoriete sites. Voor je de deur uit gaat even checken of het gaat regenen: de maakbare en voorspelbare wereld, weinig romantisch, maar zeer handig. In mijn omgeving tipte ik anderen over de site. Niemand die het kende. Dat is inmiddels wel anders.
Goede bui
Vorige week had de site, dankzij het slechte weer, een record aantal bezoekers en in zo'n beetje alle dagbladen werd er over de Buienrader geschreven. Ook in Tros Radio Online vertelde oprichter Edwin Rijkaart over zijn site.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWaarschijnlijk mede door die free publicity was er begin deze week alweer een nieuw bezoekersrecord is: 1,1 miljoen bezoekers op maandag 16 juli. En wéér haalde Buienradar de krant. Rijkaart moet welhaast in een permanente goede bui zijn.
Buienradar, deze week alweer in het nieuws - Het Parool 19juli07:
Na regen komt zonneschijn
Hoe meer kans op regen, hoe meer bezoekers op de site. De vooruitzichten voor Rijkaart zijn deze natte zomer, dan ook zonnig.
Rijkaart neemt de neerslaggegevens van het KNMI af voor zo'n 200.000 euro per jaar. Die kosten (plus bijvoorbeeld serverkosten) moeten worden terugverdiend met advertenties. Rijkaart hoopt in 2008 break-even te draaien. Maar met de snel stijgende populariteit lukt dat misschien wel eerder?
Voor niets gaat de zon op
Voor niets gaat de zon op, moeten ze gedacht hebben bij bestaande weerwebsites zoals die van Meteoconsult en Weathernews. Maar Buienradar liet als eerste voor niets ook de neerslagverwachting zien.
En dat levert gedonder, inclusief juridische procedures, tussen de bestaande orde en de nieuwkomer Buienradar. Rijkaart: "Meteo Consult is gewoon niet op het idee gekomen de radarbeelden gratis aan te bieden aan het publiek. Zij lieten hun bezoekers betalen."
Want betalen voor informatie, daar houden we met z'n allen niet van. Het verdienmodel van Buienradar is gebaseerd op geld verdienen met advertenties. Niets mis mee. En dat het nu zo goed gaat de site is de beloning voor de durf van Buienradar.
Een regen aan inkomsten
Een blik op Buienradar leert dat de inkomsten vooral via twee wegen binnenkomen: banners en Google Adsense.
Banners:
Er is een aantal bannerposities op Buienradar. Prima zo, daar heb je als bezoeker nauwelijks last van. Ik hoop alleen dat Buienradar zich niet laat verleiden om nog meer of nog grotere posities gaat inzetten. Als er irritant grote banners en overlays gaan komen, is de kans groot dat de bezoeker (ik in ieder geval wel) de weersvoorspelling elders gaat zoeken.
Adsense:
Ads door Gooooogle (inhoudgerelateerde advertenties). Dit kan soms leuke combinaties opleveren. Zo zag ik een advertentie voor Harry Otten als spreker. Harry Otten is de oprichter van Meteo Consult.
Advertenteren bij de concurrent:
Kijk, zo heeft de concurrentie toch nog voordeel aan het succes van Buienradar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid