Overslaan en naar de inhoud gaan

Buienradar.nl: zonnige vooruitzichten

Een aantal maanden geleden toonde iemand mij Buienradar.nl, sindsdien is het een van mijn favoriete sites. Voor je de deur uit gaat even…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een aantal maanden geleden toonde iemand mij , sindsdien is het een van mijn favoriete sites. Voor je de deur uit gaat even checken of het gaat regenen: de maakbare en voorspelbare wereld, weinig romantisch, maar zeer handig. In mijn omgeving tipte ik anderen over de site. Niemand die het kende. Dat is inmiddels wel anders.

related partner content for mobile comes here

Goede bui
Vorige week had de site, dankzij het slechte weer, een record aantal bezoekers en in zo'n beetje alle dagbladen werd er over de Buienrader geschreven. Ook in Tros vertelde oprichter Edwin Rijkaart over zijn site.

Waarschijnlijk mede door die free publicity was er begin deze week alweer een nieuw bezoekersrecord is: 1,1 miljoen bezoekers op maandag 16 juli. En wéér haalde Buienradar de krant. Rijkaart moet welhaast in een permanente goede bui zijn.

Buienradar, deze week alweer in het nieuws - Het Parool 19juli07:

Na regen komt zonneschijn
Hoe meer kans op regen, hoe meer bezoekers op de site. De vooruitzichten voor Rijkaart zijn deze natte zomer, dan ook zonnig.

Rijkaart neemt de neerslaggegevens van het KNMI af voor zo'n 200.000 euro per jaar. Die kosten (plus bijvoorbeeld serverkosten) moeten worden terugverdiend met advertenties. Rijkaart hoopt in 2008 break-even te draaien. Maar met de snel stijgende populariteit lukt dat misschien wel eerder?

Voor niets gaat de zon op
Voor niets gaat de zon op, moeten ze gedacht hebben bij bestaande weerwebsites zoals die van en . Maar Buienradar liet als eerste voor niets ook de neerslagverwachting zien.

En dat levert gedonder, inclusief juridische procedures, tussen de bestaande orde en de nieuwkomer Buienradar. Rijkaart: "Meteo Consult is gewoon niet op het idee gekomen de radarbeelden gratis aan te bieden aan het publiek. Zij lieten hun bezoekers betalen."

Want betalen voor informatie, daar houden we met z'n allen niet van. Het verdienmodel van Buienradar is gebaseerd op geld verdienen met advertenties. Niets mis mee. En dat het nu zo goed gaat de site is de beloning voor de durf van Buienradar.

Een regen aan inkomsten
Een blik op Buienradar leert dat de inkomsten vooral via twee wegen binnenkomen: banners en Google Adsense.

Banners:
Er is een aantal bannerposities op Buienradar. Prima zo, daar heb je als bezoeker nauwelijks last van. Ik hoop alleen dat Buienradar zich niet laat verleiden om nog meer of nog grotere posities gaat inzetten. Als er irritant grote banners en overlays gaan komen, is de kans groot dat de bezoeker (ik in ieder geval wel) de weersvoorspelling elders gaat zoeken.

Adsense:
Ads door Gooooogle (inhoudgerelateerde advertenties). Dit kan soms leuke combinaties opleveren. Zo zag ik een advertentie voor Harry Otten als spreker. Harry Otten is de oprichter van Meteo Consult.

Advertenteren bij de concurrent:

Kijk, zo heeft de concurrentie toch nog voordeel aan het succes van Buienradar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in