Overslaan en naar de inhoud gaan

Bouw aan je Merk Karma met MarketGiving

Steeds meer merken beginnen het te begrijpen. Enkel je merkboodschap zenden is niet meer genoeg voor het structureel bouwen aan je merk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds meer merken beginnen het te begrijpen. Enkel je merkboodschap zenden is niet meer genoeg voor het structureel bouwen aan je merk en omzetgroei. De consumenten worden in hun aankoopgedrag steeds minder beïnvloed door traditionele media. Een korte termijn effect is nog altijd meetbaar, maar de Return On Investment op traditionele media daalt steeds verder. De consument baseert aankoopbeslissingen vooral op meningen en aanbevelingen van vrienden, familie, collega’s, consumenten met dezelfde behoefte en bestaande klanten. Zo bleek eerder uit onderzoek van McKinsey (McKinsey Quarterly, April 2010) dat een consument in 20-50% van de aankoopbeslissingen voornamelijk wordt beïnvloed door Word Of Mouth.

related partner content for mobile comes here

Superpromoters
Merken worden zo gedwongen om terug te gaan naar de basis: focus op de eindconsument. Ze moeten net als vroeger, zoals in de middeleeuwen op de markt, investeren in de relatie met deze consumenten, en vooral in de relatie met bestaande tevreden klanten. Met als doel: positieve Word Of Mouth creëren, aanbevelingsgedrag stimuleren. Huidige klanten en merkfans converteren tot actieve ambassadeurs of zelfs tot Superpromoters ((Vogelaar, R. (2009), ).

Sociale Media
Om dit te bereiken duiken merken massaal op sociale media. Hier hopen marketeers met hun merk echt contact te maken met consumenten en een relatie op te bouwen. Een concrete strategie ontbreekt nog vaak. Nu is dit niet weer zo’n artikel dat sociale media promoot en traditionele media afbrandt. Het gaat om iets groters: een nieuwe visie op marketing waar een samenspel plaatsvindt tussen nieuwe en traditionele marketingmiddelen.

MarketGetting vs. MarketGiving
Ik wil marketeers uitdagen om hun marketingstrategie te herzien in het licht van de eerdergenoemde ontwikkelingen. Marketing in de traditionele zin van het woord gaat om MarketGetting: zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw boodschap om zoveel mogelijk markt naar jouw merk & product toe te trekken. Om de komende jaren als merk succesvol te zijn, kunnen marketeers het beste een MarketGiving strategie formuleren. MarketGiving staat voor alles wat jij als merk doet om waarde toe te voegen aan het leven van jouw klanten. Alles wat je doet om jouw klanten te voorzien in hun behoeften op verschillende plekken (online en offline) en momenten. Uiteraard passend binnen de waarden en het verhaal van jouw merk. In ruil hiervoor geven je klanten terug: hieronder vertel ik wat die Return On Investment is.

Merk-Karma
Verras je klanten, ontroer ze, help ze, ondersteun ze of faciliteer dat ze elkaar kunnen helpen. Maak ze echt enthousiast over wat je voor ze doet en ze zullen dit willen delen met hun netwerk. Faciliteer ze vooral in de belangrijkste menselijke behoeften van nu: Verantwoordelijkheid, Leren, Erkenning en Plezier. Zo bouw je aan je Merk-Karma, verhoog je de Likeability van je merk en converteer je jouw doelgroep tot klant, jouw klanten tot fan en jouw fans tot actieve ambassadeurs en loyale klanten die onderdeel willen zijn van jouw merkverhaal. Je bouwt structureel aan je merkwaarde, omzet en allerbelangrijkst: je bouwt aan een goede relatie met de mensen voor wie je het allemaal doet, je klanten!

Viraal merkverhaal
Sociale media biedt binnen jouw MarketGiving-strategie de optimale infrastructuur en cultuur van delen en “liken” om jouw MarketGiving activiteiten zichtbaar, bespreekbaar en deelbaar te maken. Zo gebruik je sociale media als versterker binnen jouw MarketGiving strategie met als mogelijk gevolg: een viraal merkverhaal dat jouw consumenten voor jou vertellen.

Teruggeven
Mijn naam is Menno Braakman, evangelist voor MarketGiving en genomineerd voor Marketing Talent of the Year. Als dit artikel waarde heeft toegevoegd aan jouw visie op marketing, dan kun je iets teruggeven: je kunt 2 stemmen op mij uitbrengen (middels Facebook en Twitter). De top 3 genomineerden met de meeste stemmen gaan door naar de finale ronde van de Marketing Talent Of The Year competitie op 12 juli 2011. Als ik win, geef jij mij de ultieme kans om mijn visie met nog meer mensen te kunnen delen.
Wil je meepraten over MarketGiving? Word dan lid van de of en deel jouw MarketGiving visie, kennis en ervaring!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in