Overslaan en naar de inhoud gaan

Bol.com-spot doet het goed in december

De maand december wordt qua reclame traditioneel gedomineerd zorgverzekeraars, reisbureaus en veelheid aan merken die hun producten,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sport scoort uitstekend. Bij een pre test (via de add+impact methodiek) kijk ik primair naar twee factoren: attention (attentiewaarde) en bonding (versterking van de band tussen merk en consument). Op beide factoren scoort de spot prima.

related partner content for mobile comes here

Pakt goed de aandacht
Een hoge attentiewaarde is essentieel voor een succesvolle commercial. Deze spot slaagt er goed in om de aandacht te pakken. Dat komt omdat de spot grappig is en origineel en zeer herkenbaar voor consumenten. Sinterklaas zou een leuke, vrolijke tijd moeten zijn (zoals de muziek bij de commercial ook doet vermoeden) maar cadeautjes kopen is een ramp (druk, donker, koud, regenachtig, haasten, winkel dicht et cetera.). De uitvoering van de commercial raakt consumenten.

Relevant en overtuigend
De spot slaagt er in de band met Bol.com te versterken. Consumenten zijn positief over de executie, ze vinden de spot leuk en dat straalt positief af op Bol.com. De getoonde situatie is herkenbaar en het online bestellen van cadeautjes bij Bol.com is zo een relevant alternatief voor regulier winkelen. Wat mij betreft is dit een klassiek voorbeeld van hoe een goede commercial hoort te zijn. De spot heeft een duidelijke insight (herkenbaar probleem of behoefte voor consumenten) en biedt een geloofwaardige benefit (oplossing). Bij deze spot is bovendien de executie (uitvoering/verhaal) sterk verbonden met het probleem en de spot wordt grappig gevonden, wat zorgt voor attentiewaarde en positieve emoties. Kortom, een positieve test. Het feit dat de spot vorig jaar ook al op tv was doet daar weinig tot niets aan af.

Lees de hele column in Tijdschrift voor Marketing nummer 2, 2013.

MarketResponse maakt gebruik van de add+impact® methodiek, een toegepast onderzoeksmodel dat kwalitatieve vraag- en analysetechnieken combineert met een gestandaardiseerde en gevalideerde set met statements.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in