Bol.com-spot doet het goed in december


De sport scoort uitstekend. Bij een pre test (via de add+impact methodiek) kijk ik primair naar twee factoren: attention (attentiewaarde) en bonding (versterking van de band tussen merk en consument). Op beide factoren scoort de spot prima.
Pakt goed de aandacht
Een hoge attentiewaarde is essentieel voor een succesvolle commercial. Deze spot slaagt er goed in om de aandacht te pakken. Dat komt omdat de spot grappig is en origineel en zeer herkenbaar voor consumenten. Sinterklaas zou een leuke, vrolijke tijd moeten zijn (zoals de muziek bij de commercial ook doet vermoeden) maar cadeautjes kopen is een ramp (druk, donker, koud, regenachtig, haasten, winkel dicht et cetera.). De uitvoering van de commercial raakt consumenten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Relevant en overtuigend
De spot slaagt er in de band met Bol.com te versterken. Consumenten zijn positief over de executie, ze vinden de spot leuk en dat straalt positief af op Bol.com. De getoonde situatie is herkenbaar en het online bestellen van cadeautjes bij Bol.com is zo een relevant alternatief voor regulier winkelen. Wat mij betreft is dit een klassiek voorbeeld van hoe een goede commercial hoort te zijn. De spot heeft een duidelijke insight (herkenbaar probleem of behoefte voor consumenten) en biedt een geloofwaardige benefit (oplossing). Bij deze spot is bovendien de executie (uitvoering/verhaal) sterk verbonden met het probleem en de spot wordt grappig gevonden, wat zorgt voor attentiewaarde en positieve emoties. Kortom, een positieve test. Het feit dat de spot vorig jaar ook al op tv was doet daar weinig tot niets aan af.
Lees de hele column in Tijdschrift voor Marketing nummer 2, 2013.
MarketResponse maakt gebruik van de add+impact® methodiek, een toegepast onderzoeksmodel dat kwalitatieve vraag- en analysetechnieken combineert met een gestandaardiseerde en gevalideerde set met statements.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid