Facebookmerkenpagina niet geloofwaardig voor Y
Zo’n Facebookpagina krijgt voor die jongeren min of meer dezelfde waarde als bijvoorbeeld reclame.
Joeri Van den Bergh van en auteur van he boek ‘Maak je merk cool’ zegt in het persbericht: ‘Het is vooral een illustratie van hoe generatie Y zich bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven deze groepen aan het woord laten.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWanneer merken hun sociale media sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketinginstrumenten. Het is het enige medium dat op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maakt, maar veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles “liken” wat ze op hun pagina’s zetten.’
Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is voor 28 procent van de Nederlandse jongeren geloofwaardig; ook wat vrienden hen vertellen over een merk of product (13 procent) of de mening van andere merkgebruikers (18 procent).
Ruim acht op tien van de Nederlandse jongeren (85 procent) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Dat is zowat overal op de wereld het geval volgens de studie. Uitschieters zijn Roemenië (95 procent) en Brazilië (94 procent), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen. Toch vindt nog steeds driekwart in India zich wel eerlijk en betrouwbaar.
Eén op zes Nederlandse jongeren doet zich wel eens voor als iemand anders. Dat gebeurt vooral wanneer ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status dan hen (17 procent), wanneer ze flirten (16 procent), op een party (16 procent) of tegenover hun schoonouders (14 procent).
Joeri Van den Bergh: ‘Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor één op de vijf jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.’
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar uit 16 landen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid