Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebookmerkenpagina niet geloofwaardig voor Y

2 procent van Nederlandse jongeren tussen de 15-25 jaar vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo’n Facebookpagina krijgt voor die jongeren min of meer dezelfde waarde als bijvoorbeeld reclame.

related partner content for mobile comes here

Joeri Van den Bergh van en auteur van he boek ‘Maak je merk cool’ zegt in het persbericht: ‘Het is vooral een illustratie van hoe generatie Y zich bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven deze groepen aan het woord laten.

Wanneer merken hun sociale media sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketinginstrumenten. Het is het enige medium dat op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maakt, maar veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles “liken” wat ze op hun pagina’s zetten.’

Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is voor 28 procent van de Nederlandse jongeren geloofwaardig; ook wat vrienden hen vertellen over een merk of product (13 procent) of de mening van andere merkgebruikers (18 procent).
Ruim acht op tien van de Nederlandse jongeren (85 procent) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Dat is zowat overal op de wereld het geval volgens de studie. Uitschieters zijn Roemenië (95 procent) en Brazilië (94 procent), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen. Toch vindt nog steeds driekwart in India zich wel eerlijk en betrouwbaar.

Eén op zes Nederlandse jongeren doet zich wel eens voor als iemand anders. Dat gebeurt vooral wanneer ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status dan hen (17 procent), wanneer ze flirten (16 procent), op een party (16 procent) of tegenover hun schoonouders (14 procent).
Joeri Van den Bergh: ‘Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor één op de vijf jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.’

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar uit 16 landen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in