‘Bedrijven veel te luchtig over malaise’
Volgens adviseur Paul Stamsnijder van het communicatiebureau is het goede nieuws op. ‘Ondernemers moeten vervelende dingen uitleggen aan aandeelhouders. En dat doen ze slecht. Sinds de dotcom-hype voorbij is, zijn ze stil. Ondernemingen kunnen niet praten over problemen. Juist in een periode van onzekerheid is het van belang om goede informatie te
verstrekken.' Een voorbeeld van gebrekkige communicatie is telecombedrijf KPN, zegt hij. ‘Het dieptepunt was de bekendmaking van de optieregeling voor de nieuwe bestuursvoorzitter op het moment dat er een loonoffer werd gevraagd van het personeel.' Ook de NS heeft grote moeite met communiceren. Het bedrijf handelde volgens Stamsnijder ongeloofwaardig door een grootscheepse campagne te beginnen om personeel te werven, terwijl ze met de vakbonden in een publiciteitsoorlog waren verwikkeld over het rondje om de kerk. ‘Je kunt campagnes voeren wat je wilt, maar als de interne communicatie niet klopt, komt het naar buiten toe ook niet voor elkaar.' Stamsnijder (die zichzelf crisisspecialist noemt) zegt dat bedrijven zich aan het bezinnen op koersveranderingen. ‘Ik denk dat de komende maanden veel ondernemingen strategiewijzigingen presenteren.’ (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid