Overslaan en naar de inhoud gaan

Adblockers zijn niet het probleem

Opeens lijkt het of Adblockers het einde betekenen van de digitale verdienmodellen. Maar de grootste bedreiging is de beperkte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lang niet alle online advertenties die een adverteerder koopt worden daadwerkelijk aan een mens van vlees en bloed vertoond. En maar een fractie van die gemiste ‘opportunities to see’ wordt veroorzaakt door Adblockers. Een test van de Amerikaanse (MRC) in 2012 liet zien dat de zichtbaarheid van online campagnes varieerde van 8% tot 79%. En dat was alleen voor de online impressies waarvan daadwerkelijk kon worden vastgesteld of ze wel of niet gezien waren. Want lang niet alle campagnes konden door de verschillende onderzoeksbureaus goed gemeten worden. De meetbaarheid varieerde destijds van 0% tot 77% van de ‘geserveerde’ impressies.

related partner content for mobile comes here

Goed, dat was 2012. Is het nu veel beter? Dat valt te betwijfelen. Samuel Scott schatte in een blog op van juni dit jaar dat 50% of meer van de online advertenties nooit door mensenogen gezien wordt. Met de nadruk op ‘of meer’. Wellicht komt de 8% zichtbaarheid die hij berekent dichter bij de werkelijkheid.

Mediabureaus vinden het volgens hem wel prima, aangezien ze kickbacks ontvangen over het totale volume aan impressies. Advertentienetwerken realiseren voor een belangrijk deel (door de adverteerder betaalde) ‘bot-impressies’. En dat is nog afgezien van regelrechte fraude.

Viewability
De Media Rating Council werkt samen met het IAB en de Amerikaanse Bond van Adverteerders aan betere meetmethoden om in kaart te brengen hoeveel online advertenties nu daadwerkelijk door de consument kunnen worden gezien. Dat betekent enerzijds komen tot definities van wat zichtbaarheid of ‘viewability’ nu precies betekent als het gaat om display advertising, pre-rolls of search advertising. Hoeveel van een advertentie, animatie of een film moet voor de computergebruiker zichtbaar zijn geweest (en hoe lang) voordat we deze meetellen als ‘potentieel gezien’?

Anderzijds moeten ook de onderzoekbureaus voldoen aan bepaalde standaarden. Hoe bepalen zij de zichtbaarheid van een online uiting, en hoe moeten ze dat rapporteren? De status van het project is te vinden op de ofwel ‘Making Measurement Make Sense’.

Dankzij de inspanningen van deze drie partijen slagen de (MRC gecertificeerde) onderzoeksbureaus er inmiddels in de meeste gevallen in om de zichtbaarheid te meten van meer dan 80% van de geleverde impressies. Overigens zijn er daarbij nog wel behoorlijke verschillen tussen de resultaten die het ene of het andere onderzoeksbureau rapporteert.

Geen MRC in Nederland
Op dit moment is er nog geen overeenstemming over de standaarden voor en de juiste manier van het meten van mobile advertising.

In Nederland bestaat er helaas niet iets als de MRC, een onafhankelijk instituut dat afspraken maakt over wat we verstaan onder zichtbaarheid en hoe je dat moet meten en rapporteren.

Voordat we ons druk gaan maken over die paar geblokkeerde advertenties kunnen we misschien beter eerst eens kijken wat er zich onder water afspeelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in