Overslaan en naar de inhoud gaan

A/B-testen website leidt tot onnodig conversieverlies

Stop maar met A/B- en multivariatie testen. Volgens GX Software bereik je juist het tegenovergestelde resultaat.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel online marketeers maken gebruik van een A/B-test of een multivariate test om hun website te verbeteren. GX Software stelt echter vast dat deze populaire testmethodes tot onnodig conversieverlies leiden. Dit blijkt uit een infographic die het bedrijf vandaag publiceert.

related partner content for mobile comes here

De infographic legt de twee nadelen bloot van de A/B- en multivariate test. De eerste is dat online marketeers eerst een volledige testperiode moeten doorlopen, voordat ze daadwerkelijk met de resultaten aan de slag kunnen. Een verbeterslag van de website laat dus op zich wachten waardoor marketeers veel conversie mislopen.

Het tweede nadeel is dat A/B- en multivariate tests geen rekening houden met de diversiteit van de websitebezoekers. Deze testvormen kunnen alleen worden uitgezet bij álle bezoekers, maar niet bij een specifieke doelgroep. Dat komt zowel de relevantie als de kwaliteit van de website niet ten goede, stelt GX Software.

Zelflerende optimalisatie
Het bedrijf adviseert daarom om maar helemaal te stoppen met A/B- en multivariatie testen en in plaats daarvan zelflerende optimalisatie te gaan inzetten. Deze relatief nieuwe testmethode stelt online marketeers in staat een test voor slechts een deel van de bezoekers uit te zetten. Zo kom je te weten of mannelijke bezoekers sneller doorklikken bij een artikel over auto’s of over sport. Ook zorgt de techniek ervoor dat de website al tijdens het testen automatisch wordt aangepast, wat resulteert in hogere conversie.


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in