Overslaan en naar de inhoud gaan

1 op 5 jongeren gebruikt merken om uniek te zijn

Ongeveer een vijfde van de Nederlandse jongeren (22%) probeert unieke merken te kopen om anders te zijn. Dit blijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naast merken als de iPhone en Apple staan ook andere zogenaamde 'badge items' in de top 10 van de meest unieke merken. Dit zijn producten die een identiteit uitdragen naar anderen zoals gsm, schoenen, kledij of drankjes die je buitenshuis gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Maar hoe kunnen merken vandaag nog uniek zijn in een wereld waarin de concurrentie binnen een paar maanden innovaties kopieert of campagnes imiteert? 'Het komt er vaak op neer dat ze hun merk opbouwen rond een unieke waarde of kijk op de wereld eerder dan rond het product zelf', zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting. 'Uniekheid van een merk moet je eigenlijk in een paar woorden kunnen samenvatten. Voor Apple is dat ‘design’ en ‘gebruiksgemak’. Zowel Diesel als Levi’s wordt door ongeveer 1 op 3 van de Nederlandse jongeren als uniek gezien terwijl het alle twee jeansmerken zijn. Maar voor Levi’s staat die uniekheid gelijk aan betaalbare kwaliteit met een traditie, terwijl Diesel staat voor karakter, persoonlijkheid en stijl', aldus Van den Bergh.

De uitkomst is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting, uitgevoerd werd onder 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit 16 landen: de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de Gen Y-bevolking van elk land.

voor het volledige onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in