Overslaan en naar de inhoud gaan

Dille & Kamille boycot Black Friday door winkels en webwinkel te sluiten

Door de (web)winkels te sluiten op de commerciële feestdag, vraagt het bedrijf aandacht voor de natuur. Medewerkers doen vrijwilligerswerk.
Dille & Kamille
Dille & Kamille

Wie op vrijdag 25 november wil winkelen bij Dille & Kamille, staat voor een dichte deur. Op die dag zijn alle winkels in Nederland, België en Duitsland gesloten. Een online bestelling plaatsen lukt die dag ook niet, want ook de webwinkel is dan offline. Het familiebedrijf protesteert met de ludieke eensdagsactie tegen Black Friday, een commerciële feestdag waarop veel merken hun producten en diensten met kortingen verkopen. 

related partner content for mobile comes here

Vrijwilligerswerk

Dille & Kamille doet daar sinds 2018 niet meer aan mee. Het bedrijf lanceerde in dat jaar Green Friday, om meer aandacht te vragen voor het milieu. Zo steunt het projecten die bestaande bossen onderhouden en nieuwe bomen planten in Nederland, België en Duitsland.

Komende Black Friday gaan de medewerkers van Dille & Kamille vrijwilligerswerk doen. Het bedrijf wil die dag ook klanten inspireren om de natuur te helpen in plaats van te winkelen. Bijvoorbeeld door een boswandeling te maken of door een voederplaat samen te stellen voor vogels. Want minder consumeren is beter voor het milieu, redeneert het familiebedrijf. 

Andere retailers aansporen

Diverse retailers hebben zich aangesloten bij het Green Friday-concept van Dille & Kamille. Het bedrijf hoopt op meer deelnemers. Hans Geels, algemeen directeur van Dille & Kamille: 'Het zou fantastisch zijn als mede-retailers hetzelfde doen en ook de deuren gesloten houden. Op deze manier zal de impact van Green Friday, om minder en/of bewust te consumeren, nog groter zijn.'

Verwachting

De nieuwe stap van Dille & Kamille sluit aan bij de verwachting van Adformatie-gastbloggers Robbert van der Hulst en Martijn Vlasblom. Zij deelden medio september vijf inzichten, waaronder de verwachting dat meer grote merken zich gaan uitspreken tegen Black Friday. Maar: zeker niet alle consumenten zijn hier gevoelig voor. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in