Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: 70 procent van de CMO's wil minder uitgeven aan online marketing

Marketingperformancebedrijf Wunderkind concludeert na eigen onderzoek dat veel CMO's hun onlinemarketingbudget willen verlagen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In de afgelopen twee coronajaren heeft een meerderheid van de chief marketing officers van grote e-commercebedrijven meer geld uitgegeven aan marketing. 55 Procent besteedde meer budget dan in de jaren voor corona. Maar nu corona op zijn retour lijkt, bereiden cmo's zich ook voor een andere marketingstrategie. 70 Procent van de ondervraagde cmo's is van plan om in de toekomst minder uit te geven aan online marketing. 

related partner content for mobile comes here

Dat concludeert marketingperformancebedrijf Wunderkind op basis van eigen onderzoek onder 107 directeuren van B2C-e-commercebedrijven met een jaaromzet vanaf drie miljoen euro. Het onderzoek is uitgevoerd door Savanta in de periode februari - april 2022 in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De onderzoeksresultaten geven dus minder goed weer hoe Europese e-commercedirecteuren denken over online marketing.

Wáárom veel cmo's minder willen uitgeven aan online marketing wordt uit het onderzoek niet duidelijk. Gevraagd naar een toelichting krijgt Adformatie het volgende statement van Wunderkind: 'Het minder uitgeven verwijst naar de noodzaak om efficiënter te besteden, want online kanalen zijn in hun huidige vorm minder efficiënt, duurder en moeilijker bereikbaar. CMO's kunnen uitgaven wegnemen van traditionele kanalen en investeren in andere gebieden zoals eigen en omnichannel kanalen.'

E-commerce door het dak

Tijdens de coronapandemie waren veel fysieke winkels dicht, dus bestelden consumenten vaker en voor hogere bedragen bij webwinkels. Goed nieuws voor e-commercebedrijven, blijkt ook uit het onderzoek van Wunderkind. Liefst 73 procent van de grote e-commercebedrijven haalde of overtrof de eigen omzetvoorspellingen in de afgelopen twee jaar. 

De cijfers sluiten aan bij die uit Nederland. Zo noteerden webwinkels volgens het CBS een periode sterke cijfers, afgelopen november nog 5,2 procent groei

Meer inzetten op online marketing

Het onderzoek van Wunderkind biedt ook diverse conclusies die overeenkomen met eerdere enquêtes. Zo heeft 79 procent van de ondervraagde cmo's tijdens de coronapandemie besloten om meer uit te geven aan online marketing (en minder aan andere marketingvormen). Slechts 29 procent van de cmo's verwacht hiermee door te gaan.

Ook blijkt - opnieuw - een meerderheid van de cmo's nog niet (volledig) klaar te zijn voor onlinemarketing zonder third party cookies. 40 Procent van de directeuren zegt dat er nog veel werk verricht moet worden om het einde van de externe cookies op te vangen. 

Lees verder: Wunderkind opent eerste Europese kantoor in Amsterdam

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in