Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom Picnic wel degelijk een doorslaand succes gaat worden

De nieuwe online supermarkt Picnic is eerst en vooral een 'mobile first' supermarkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze week werd bekend dat de nieuwe online supermarkt Picnic in september van start gaat. Al snel na de berichtgeving brandde een verhitte discussie los. Retailexperts buitelden over elkaar heen om het initiatief te kraken.  Op Radio2 waren supermarktdeskundigen Gerard Rutte en Paul Moers aan het woord. Paul Moers durfde het initiatief ‘krankzinnig’ te noemen, met als argument dat de online boodschappenmarkt slechts 1,5% van het geheel vertegenwoordigt. Rutte deed er nog een schepje bovenop door te beweren dat we een supermarkt bezoeken omdat het gezellig is, er lekkere producten liggen en omdat je mensen wilt ontmoeten.

related partner content for mobile comes here

Tja, als het je om gezelligheid en ontmoeten van mensen gaat, kom je als online shopper inderdaad niet aan je trekken. 

Het heeft er alle schijn van dat deze experts onder een steen hebben gelegen en de digitalisering (zowel online als mobiel) van de samenleving compleet over het hoofd hebben gezien. Een aantal jaar geleden hoorde je exact dezelfde geluiden als het ging over de fashionmarkt. &;Kleren moet je echt passen,&; was het argument. En kijk nu...

Fashion is volledig veranderd onder invloed van digitaliseren. En daar blijft het niet bij. Ook supermarkten zullen hun businessmodel moeten aanpassen. In dat licht bezien is het zorgwekkend als deze experts die kennelijk serieus worden genomen door de gevestigde supermarktorde, dit soort uitspraken doen. De reacties van het publiek staven hun meningen namelijk niet.

Een door Coosto uitgevoerde  laat zien dat de consument wel degelijk positief staat tegenover het idee van een internetsupermarkt. Uiteindelijk draait het om de consument en Picnic begrijpt dat!

Distributiesysteem
Het concept is veel verder doorgedacht dan op het eerste gezicht duidelijk wordt. Picnic speelt volledig in op de behoeften van de hedendaagse – volledig digitaal ingestelde - consument. Er is niet alleen gedacht aan de grote obstakels, zoals betalen voor de bezorging. Ook het distributiesysteem is onder de loep genomen. Bestellen en betalen doe je via je mobiel en  vervoer gebeurt met zelf ontwikkelde elektrische busjes.

Mobile first
Wat onderbelicht is gebleven in de publiciteit tot op heden, is dat Picnic eigenlijk geen ‘online’ supermarkt is maar een ‘mobile first’ supermarkt. De klant bestelt al zijn boodschappen met een (mobiele) app. Met die app kan hij door de diverse afdelingen swipen, bestellingen plaatsen èn afrekenen, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is. Online boodschappen doen wordt hierdoor voor het eerst een fluitje van een cent en kost niet meer dan vijf minuten.

Klanten kunnen bij het bestellen van de boodschappen aangeven met welke rit hun boodschappen gebracht moeten worden. Op die manier is nauwkeurig aan te geven wanneer de bestellingen komen.

Doordat de consumenten bestellingen gaat plaatsen met de app zijn de mogelijkheden voor engagement een stuk groter. Groter dan in de fysieke wereld. Hier liggen veel kansen voor Picnic. De klant heeft de Picnic app immers altijd bij zich. Retargeting is heel eenvoudig op deze manier. Communicatie (zowel marketing als ook customer care) kan op een persoonlijke en directe manier via mobiele kanalen (zoals; , push berichten, , mail, location based berichten en wifi marketing).

Ervaren ondernemers
Picnic is een initiatief van ervaren ondernemers. Dat maakt de kans op succes een stuk groter. De ervaring van de ondernemers is niet alleen opgedaan in de supermarktwereld, maar ook bij eerdere disruptive online initiatieven. Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys zijn de voormalig eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketingdirecteur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond aan de wieg van de Tango onbemande tankstations en van ANWB-concurrent Route Mobiel.

Ik heb de Picnic-app inmiddels gedownload. Het hele assortiment draag ik nu al 24 uur per dag bij me. Dat kan geen enkele andere supermarkt zeggen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in