Overslaan en naar de inhoud gaan

Vea: ‘Tabloid-formaat kranten jaagt adverteerders weg’

De dagbladindustrie is gezwicht voor het compacte formaat, maar de Vea ziet problemen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nadat Het Parool en Trouw al eerder overstapten van het broadsheet formaat naar het tabloid formaat, zullen de nieuwe krant van PCM Uitgevers/Wegener en mogelijk ook De Telegraaf binnenkort volgen. Metro en Spits zijn vanaf hun start op het tabloid formaat gedrukt. Een gebrek aan standaard advertentieformaten jaagt adverteerders echter op kosten en het belemmert de snelle inzet van het mediumtype, aldus de Vea (de Vereniging van Communicatie Adviesbureaus).

related partner content for mobile comes here

Dagbladen proberen zich met de keuze voor tabloids te vernieuwen en zodoende nieuwe lezers aan te trekken. Het kleinere formaat is gemakkelijker te hanteren voor de lezer. Voor adverteerders en reclamebureaus heeft de overstap in de praktijk een groot nadeel, meldt de Vea. Jarenlang konden reclamebureaus dankzij SAM (Standaardisatie Advertentie Materiaal) gebruik maken van één standaard ten behoeve van de aanlevering van advertenties. Dat lijkt nu verleden tijd. De advertentiekolomafmetingen en zetspiegels van de diverse tabloids (en hun bijlagen) blijken onderling namelijk te verschillen.

Volgens Vea-directeur Frans Blanchard is de actualiteit altijd een unique selling point van dagbladen geweest. Dankzij de standaardisatie van formaten en Certified PDF (standaard voor het uitwisselen van digitale advertenties) konden adverteerders met één formaat snel bijvoorbeeld een ‘rondje landelijk’ inzetten. ‘Met de tabloid-trend komt nu niet alleen dit usp in gevaar, maar stijgen bovendien de kosten voor de inzet van dagbladen’. Aldus wordt het jarenlange werk van de SAM-commissie volledig teniet gedaan, meent Blanchard.

‘De lezer profiteert, maar het gebrek aan standaardisatie zal de positie van dagbladen bij en voor adverteerders juist in gevaar brengen’, aldus Blanchard. ’De jungle aan advertentieformaten plaatst adverteerders voor hogere kosten en het belemmert de snelle inzet van dit mediumtype. Ooit een stokpaardje van de dagbladindustrie’.
De Vea noemt de geschetste ontwikkeling zorgwekkend en heeft er bij Cebuco (de marketing organisatie van de Nederlandse dagbladen) op aangedrongen in actie te komen. Blanchard: ‘Om dit proces op de kortst mogelijke termijn te keren moet de markt dienovereenkomstig geïnformeerd worden en dienen gemeenschappelijke afspraken te worden gemaakt. Het kan niet zo zijn dat wat in jaren is opgebouwd nu in enige maanden wordt afgebroken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in