Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends volgens Salzman

De nieuwe Europese consument, nu en in 2005 - dat was de focus van 'What's Next?' vrijdag 25 februari jl. De conferentie werd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwe Europese consument, nu en in 2005 - dat was de focus van 'What's Next?' vrijdag 25 februari jl. De conferentie werd georganiseerd door de Brand Futures Group, onderdeel van Young & Rubicam. Directeur en trendspotter Marian Salzman, altijd goed voor een paar opmerkelijke overtuigingen, was De nieuwe Europese consument, nu en in 2005 - dat was de focus van 'What's Next?' vrijdag 25 februari jl. De conferentie werd georganiseerd door de Brand Futures Group, onderdeel van Young & Rubicam. Directeur en trendspotter Marian Salzman, altijd goed voor een paar opmerkelijke overtuigingen, was één van de sprekers.

related partner content for mobile comes here

'We zijn met zijn allen gevangen in de stress competitie', begon ze haar verhaal. In Engeland wordt al gesproken over 'stress envy': wie heeft er meer stress, jij of ik? Salzman: 'Al die nieuwe technologie gaat het mogelijk maken onze stress nog meer te vergroten, omdat we alles tegelijk kunnen doen: tv kijken, bellen, internetten en de krant lezen, en dan toch zeggen 'Niks', als iemand vraagt wat je aan het doen bent. Het consumptiemantra wordt dan ook 'less is more'. Dat betekent ook: kwaliteit voor de laagste prijs. Volgens Salzman zoemt het in New York al maanden omdat Hennes & Maurits er een vestiging gaat openen. 'De opkomst van no-brow', noemt ze het. En Europa krijgt er de credits voor, want daar komen bedrijven als Ikea en H&M vandaan.
Nog populairder zijn 'giggle brands'; merken die gevoel voor humor hebben, en dan bij voorkeur ook nog value for money bieden, zoals Virgin. Ook 'glocalisation' is cruciaal. McDonald's daarvan haar standaardvoorbeeld; een echt wereldmerk dat overal aan heeft weten te slaan omdat het in essentie overal hetzelfde is, maar in Nederland een MacKroket en in Japan een Garnalenburger op het menu zetten. Maar ook bijvoorbeeld MTV is pas echt een succes geworden nadat het lokale versies van zichzelf op de markt ging zetten.
Wat de nieuwe media-ontwikkeling betreft moeten we groot denken vindt Salzman: in Finland is 60% van de bevolking al aan de mobiele telefoon en aan het eind van dit jaar zal dat waarschijnlijk 100% zijn. Italië zit op 50%. Internet zet nu al branches op zijn kop, maar, waarschuwt ze, 'De internetoorlog is nog maar net begonnen'.
Verder poneerde Salzman nog eens haar 'Theory N', voor 'Nederland'. Na de Japanse managementtrend van de jaren '80 gaat volgens de Brand Futures Group nu het Nederlandse poldermodel tot businessmodel voor de hele wereld dienen. Aholds overname van de Amerikaanse keten Giant Food en ING Groeps overname van verzekeringsbedrijf Equitable of Iowa geven aan hoe Nederland succesvol met expansie bezig is. Nog wat andere trends van nu en de nabije toekomst: 'oudere' moeders zijn straks vrouwen van 50, met andere woorden: de ouders van 7-jarigen zijn niet per definitie 30 tot 40-jarigen; religie wordt weer steeds belangrijker (Nederland is wat dat betreft on- trendy); de consument gaat eisen dat hij alles over elk ingrediënt van zijn maaltijd kan weten; 'voice-over thoughts', zoals MTV al doet in videoclips, worden steeds gangbaarder omdat we het hele verhaal willen weten. Salzman: 'Omdat alles wat we niet weten gevaarlijk is'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gijs Determeijer

x

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in