Overslaan en naar de inhoud gaan

Webonderzoek gaat dieper

Online marktonderzoek is niet alleen sneller en goedkoper. Het geeft soms ook meer informatie over de doelgroep. Marktonderzoek via het web…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Webonderzoek dat gedaan wordt via toevallige bezoekers van sites behoort steeds meer tot het verleden. Op die manier worden immers vooral veelsurfers ondervraagd en dat geeft een vertekening van de onderzoeksresultaten. Daarom vragen webonderzoeksbureaus bijvoorbeeld geïnteresseerde deelnemers aan een onderzoek eerst een vragenlijst in te vullen. Onderwerpen op zo'n lijst zijn naast consumentengedrag ook media-gebruik. Op die manier krijgt de onderzoeker een beeld van de respondent. Met dergelijke feiten in de hand wordt een representatieve consumentengroep samengesteld. Die krijgen vervolgens de vragen uit het marktonderzoek voor hun neus. Omdat met deze methode toch nog relatief veel zware webgebruikers worden ondervraagd, worden respondenten ook wel op an dere manieren gerecruteerd. Sommige bureaus benaderen bijvoorbeeld hun proefpersonen eerst per telefoon en pas in tweede instantie per e-mail.

related partner content for mobile comes here

Webonderzoek is sneller, betrouwbaarder en goedkoper. Binnen dertig uur tot vijf dagen kan er een rapport klaarliggen. Het percentage bruikbare antwoorden ligt bovendien hoger dan bij traditioneel marktonderzoek. Niet verwonderlijk is webonderzoek dan ook goedkoper.

Nog belangrijker is echter dat webonderzoek meer mogelijkheden heeft om resultaten te analyseren en interpreteren. Online marktonderzoekers kunnen de resultaten namelijk makkelijk koppelen aan de uitgebreidere profielen van respondenten, die ook in hun systeem zitten. Daarmee kan webonderzoek dus ook dieper gaan dan traditioneel onderzoek. (media & marketing, jan. 2000)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in