Survival voor ISP’s


AOL is nog steeds een van de meest winstgevende ISP’s. Zij hebben dan ook van het begin af aan niet aan gratis internet gedaan, maar altijd abonnementsgeld berekend. De hoge investeringen en de terugvallende advertentiemarkt kost nu menig gratis ISP de kop, waardoor er twee soorten bedrijven zijn ontstaan: de ‘targets’, dus de ISP’s die het niet hebben gered en nu overgenomen worden, en de bedrijven die ze opkopen, zoals Tiscali en Wanadoo. Om concurrerend te kunnen blijven zouden deze partijen drie dingen moeten doen, aldus IDC.
1. Merk bouwen
Brand awareness is cruciaal bij de aankoopbeslissing van de consument. Zo liet Wanadoo de naam Freeserve bestaan na overname, omdat die positief gepercipieerd werd door de consument. Tiscali heeft veel kleine nationale ISP’s opgekocht en doet er volgens IDC beter aan om een sterk Tiscali merk te bouwen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
2. Nieuwe strategieën ontwikkelen
De wegvallende geldstromen moeten worden opgevangen met de ontwikkeling van klantentrouw en diensten die toegevoegde waarde bieden.
3. Content en portaldiensten bieden
De introductie van breedband maakt het downloaden van video’s, muziek en andere zwaardere bestanden makkelijker. Dit kan de klantentrouw en -bestedingen verhogen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid