Overslaan en naar de inhoud gaan

Sales Promotion: meer afzet, maar niet meer consumptie

Meestal leidt sales promotion tot een verschuiving in de afzet, maar niet tot toegenomen consumptie. Dat komt omdat geen keuze wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt sp-adviseur Ed van Eunen deze in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing. Van Eunen vindt dat sales promotion een kwestie van kiezen is, maar dat de meeste marketeers dat niet doen.

related partner content for mobile comes here

Empirisch onderzoek ontbreekt nog, maar een globale analyse van vele tientallen als succesvol beschouwde promoties maakt duidelijk dat veel bedrijven kiezen voor een ogenschijnlijk risicoloze middle of the road aanpak, zegt Van Eunen. Een promotie die niet alleen bestaande kopers tot meer dan normale aankopen moet verleiden, maar ook nieuwe kopers moet aantrekken. In de praktijk is dat in vrijwel alle gevallen een onmogelijke combinatie. Want wil je een bestaande koper tot meer aankoop verleiden, dan leidt dat tot een promotionele koopverplichting die onhaalbaar hoog is voor een niet-koper. Aan de andere kant vraagt het verleiden van een niet-koper tot eerste aankoop om een zodanig lage aankoopdrempel dat het bestaande kopers niet stimuleert tot extra aankoop. Het niet durven segmenteren in promotionele doelgroepen is een belangrijke oorzaak van de hoge kosten van promoties.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in