Overslaan en naar de inhoud gaan

Relevante advertenties in de juiste context genereren meer impact

Blijkt uit nieuw onderzoek van Nielsen en Seedtag.
Partner
seedtag

Seedtag is leider op het gebied van Contextual Artificial Intelligence in Europa en Latam. Door contextuele advertenties te leveren via haar eigen AI-technologie op basis van Machine Learning algoritmes, biedt seedtag adverteerders een effectief alternatief voor het gebruik van cookies, door de doelgroep te targeten op basis van hun real-time interesses.

Lees meer

Seedtag biedt creatieve en op maat gemaakte oplossingen zodat een merk geïntegreerd wordt in afbeeldingen, video's en content. Om deze advertenties uit te leveren, past seedtag haar eigen AI-technologie toe die redactionele content analyseert en categoriseert en begrijpt op een bijna menselijk niveau. Zo wordt brand safety gegarandeerd en worden advertenties gepositioneerd op de beste content voor elk merk.

Seedtag's creative ad server heeft de kracht om prachtige op maat gemaakte ad units aan te passen aan elke campagne, context en doelgroep. Op deze manier kan seedtag de impact van merken vergroten en maximaliseren door hun boodschap af te stemmen op verschillende doelgroepen in specifieke contexten.

Vandaag de dag heeft het bedrijf meer dan 180 werknemers en een belangrijke internationale aanwezigheid met kantoren in Spanje, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Mexico, Brazilië, Colombia en Duitsland. Bovendien heeft het bedrijf, na een historisch jaar met recordomzet, twee belangrijke overnames gedaan, AtomikAd in Italië en Recognified in Duitsland.

Na zeven jaar ontwikkelen van hun contextuele technologie, is seedtag in staat geweest om verder te gaan dan contextuele targeting, en heeft contextuele data planning tools en real-time inzichten opgenomen in haar aanbod. Bovendien pioniert seedtag met nieuwe technologieën zoals contextuele lookalike, wat beter presteert dan traditionele contextuele of doelgroep targeting.

Lees minder
Building consumers' connections trough Contextual
Building consumers' connections trough Contextual

Seedtag de expert in Contextual Advertising in EMEA en LATAM, en Nielsen, de expert in doelgroep meting, publiceren vandaag een onderzoek dat aantoont dat Contextual Advertising de impact van een advertentie met maar liefst 32% verhoogt, in vergelijking met veel gebruikte demografische targeting.

Voor dit onderzoek ontwikkelde Nielsen een methode in een gecontroleerde setting. Binnen deze omgeving werd de effectiviteit van contextual advertising gemeten. Voor het onderzoek werden 1800 Britse consumenten ondervraagd in drie verschillende categorieën: automotive, eten & drinken en beauty. De consumenten werden in vier groepen verdeeld op basis van verschillende targeting strategieën: geen targeting, interest-based, demografisch en contextual. 

Het onderzoek

Het onderzoek toonde aan dat contextuele targeting de interesse in specifieke categorieën kan vergroten. De consumenten die contextueel een uiting hebben gezien toonden 2,5x meer interesse dan wanneer er geen targeting werd gebruikt. Daarnaast is aangetoond dat degenen die blootgesteld werden aan contextuele advertenties 32% meer kans hebben om iets te doen als gevolg van het zien van de advertentie, dan degenen die werden blootgesteld op basis van demografische gegevens. Het uiteindelijke doel van reclame is om hogere interactie te realiseren, wat vervolgens weer kan zorgen voor een hogere aankoopintentie. Contextuele targeting heeft bewezen succesvol te zijn hierin, vooral voor niche- en specialistische producten. Dit suggereert dat wanneer advertenties worden geplaatst in een contextuele omgeving, er meer kans is dat de consument actie onderneemt. 

Meer met contextual

De consumenten die werden blootgesteld aan contextuele advertenties waren 85% meer ontvankelijk voor toekomstige reclame, in tegenstelling tot de groep zonder targeting. Dit geldt vooral voor nicheproducten in de beauty categorie.

Niet verrassend is dat de gebruiksvriendelijke aard van contextueel getargete advertenties positieve percepties en ontvankelijkheid beïnvloedt. Contextueel getargete advertenties worden geleverd in content waarin de consument geínteresseerd is, wat een positief gevoel voor de advertentie teweeg brengt. 

Consumenten die contextueel getarget werden waren 40% enthousiaster over de categorie dan degenen die demografisch getarget werden, en 28% enthousiaster dan degenen die alleen getarget werden op basis van interesse in de desbetreffende categorie. Bovendien voelden de consumenten die contextueel waren getarget zich minder geïrriteerd; de consumenten die op basis van demografie of interesse werden getarget voelden zich daarentegen 60% meer geïrriteerd. 

Stereotypering was een ander facet dat tijdens dit onderzoek werd onderzocht. Er werd vastgesteld dat contextuele targeting engagement mogelijk maakt met doelgroepen die anders misschien over het hoofd worden gezien door traditionele, vooraf gedefinieerde doelgroepenbenadering. Dit geeft weer dat contextuele targeting merken de mogelijkheid biedt verder te gaan dan hun traditionele doelgroep, en er daarnaast vaak voor zorgt dat consument op zoek gaan naar andere producten. Zo wordt er in de categorie beauty vaak getarget op vrouwen, waar de resultaten aantonen dat minstens 70% van de mannen die contextueel getarget waren, ook zouden overwegen om duurzame of biologische/natuurlijke schoonheidsproducten te kopen. 

Tot slot

Meer details over het onderzoek zijn te vinden in de gezamenlijke whitepaper

Jeroen Wirz, Country Manager Benelux bij Seedtag geeft aan: “Privacy speelt al een tijdje een rol binnen digital advertising. Data gedreven technologieën maken, ondanks de vele wijzigingen, nog vaak gebruik van persoonlijke data. Het is mooi om te zien dat uit dit onderzoek duidelijk naar voren komt dat de context bepalend is voor positief resultaat. En dat context blind is voor vooraf bepaalde doelgroepen.

We krijgen vaak de vraag wat het effect van contextual advertising is. Met dit onderzoek hebben we dat aan kunnen tonen. We vonden het belangrijk om dit onderzoek uit te voeren met een onafhankelijke en sterke onderzoekspartner als Nielsen. We willen voor marketeers de voordelen van Contextual Advertising ten opzichte van andere vormen van targeting beter in beeld te brengen. Het onderzoek bewijst dat consumenten ontvankelijker zijn voor contextuele advertenties en eerder geneigd zijn een actie uit te voeren wanneer ze op het juiste moment worden voorzien van advertenties die voor hen relevant zijn.”

Maira Barcellos, Country Leader Spanje en Portugal bij Nielsen zei: “ We zijn zeer enthousiast over onze samenwerking met Seedtag, voor dit interessante onderzoek naar de voordelen van contextuele targeting. Met gebruik van onze expertise op het gebied van doelgroep meting konden we een unieke methodologie ontwikkelen. Deze hebben we gebruikt om marketeers in verschillende sectoren te helpen contextuele targeting beter te begrijpen, zodat ze hun klanten beter van dienst kunnen zijn. De resultaten zijn echt indrukwekkend.”

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
seedtag

Seedtag is leider op het gebied van Contextual Artificial Intelligence in Europa en Latam. Door contextuele advertenties te leveren via haar eigen AI-technologie op basis van Machine Learning algoritmes, biedt seedtag adverteerders een effectief alternatief voor het gebruik van cookies, door de doelgroep te targeten op basis van hun real-time interesses.

Lees meer

Seedtag biedt creatieve en op maat gemaakte oplossingen zodat een merk geïntegreerd wordt in afbeeldingen, video's en content. Om deze advertenties uit te leveren, past seedtag haar eigen AI-technologie toe die redactionele content analyseert en categoriseert en begrijpt op een bijna menselijk niveau. Zo wordt brand safety gegarandeerd en worden advertenties gepositioneerd op de beste content voor elk merk.

Seedtag's creative ad server heeft de kracht om prachtige op maat gemaakte ad units aan te passen aan elke campagne, context en doelgroep. Op deze manier kan seedtag de impact van merken vergroten en maximaliseren door hun boodschap af te stemmen op verschillende doelgroepen in specifieke contexten.

Vandaag de dag heeft het bedrijf meer dan 180 werknemers en een belangrijke internationale aanwezigheid met kantoren in Spanje, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Mexico, Brazilië, Colombia en Duitsland. Bovendien heeft het bedrijf, na een historisch jaar met recordomzet, twee belangrijke overnames gedaan, AtomikAd in Italië en Recognified in Duitsland.

Na zeven jaar ontwikkelen van hun contextuele technologie, is seedtag in staat geweest om verder te gaan dan contextuele targeting, en heeft contextuele data planning tools en real-time inzichten opgenomen in haar aanbod. Bovendien pioniert seedtag met nieuwe technologieën zoals contextuele lookalike, wat beter presteert dan traditionele contextuele of doelgroep targeting.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in