Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe contextual advertising winstgevend kan zijn voor publishers

Publishers kunnen met behulp van AI en Machine learning de user experience optimaliseren en zorgen over data privacy bij bezoekers wegnemen
Partner
seedtag

Seedtag is leider op het gebied van Contextual Artificial Intelligence in Europa en Latam. Door contextuele advertenties te leveren via haar eigen AI-technologie op basis van Machine Learning algoritmes, biedt seedtag adverteerders een effectief alternatief voor het gebruik van cookies, door de doelgroep te targeten op basis van hun real-time interesses.

Lees meer

Seedtag biedt creatieve en op maat gemaakte oplossingen zodat een merk geïntegreerd wordt in afbeeldingen, video's en content. Om deze advertenties uit te leveren, past seedtag haar eigen AI-technologie toe die redactionele content analyseert en categoriseert en begrijpt op een bijna menselijk niveau. Zo wordt brand safety gegarandeerd en worden advertenties gepositioneerd op de beste content voor elk merk.

Seedtag's creative ad server heeft de kracht om prachtige op maat gemaakte ad units aan te passen aan elke campagne, context en doelgroep. Op deze manier kan seedtag de impact van merken vergroten en maximaliseren door hun boodschap af te stemmen op verschillende doelgroepen in specifieke contexten.

Vandaag de dag heeft het bedrijf meer dan 180 werknemers en een belangrijke internationale aanwezigheid met kantoren in Spanje, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Mexico, Brazilië, Colombia en Duitsland. Bovendien heeft het bedrijf, na een historisch jaar met recordomzet, twee belangrijke overnames gedaan, AtomikAd in Italië en Recognified in Duitsland.

Na zeven jaar ontwikkelen van hun contextuele technologie, is seedtag in staat geweest om verder te gaan dan contextuele targeting, en heeft contextuele data planning tools en real-time inzichten opgenomen in haar aanbod. Bovendien pioniert seedtag met nieuwe technologieën zoals contextuele lookalike, wat beter presteert dan traditionele contextuele of doelgroep targeting.

Lees minder
Geld rold uit een laptop
Geld rold uit een laptop

De “Cookieless future” is een modewoord geworden in de markt, maar met steeds meer innovatieve advertentie oplossingen krijgen publishers hiermee ook de kans om hun winst te vergroten. Tegelijkertijd kunnen ze de bezorgdheid van consumenten rondom privacy wegnemen. Het vertrouwen van de consument wordt alleen maar belangrijker en met bijna 4 miljard mensen wereldwijd die actief internet gebruiken, ligt deze verantwoordelijkheid niet alleen bij de content waarmee ze interacteren, maar ook bij de websites waarop ze deze content lezen. 

Adverteren speelt een belangrijke rol in het bouwen van vertrouwen. Het verwijderen van cookies zal ervoor zorgen dat consumenten zich zekerder voelen over hun persoonlijke gegevens online. Publishers kunnen ook een actieve rol aannemen door te kijken naar alternatieve oplossingen. First-party data- zoals namen, leeftijden en e-mail adressen - die opzettelijk worden gedeeld met merken wanneer een consument zich inschrijft voor een nieuwsbrief of website, kunnen een centrale rol spelen voor publishers die graag hun user experience willen verbeteren en accurater hun consumenten willen targeten. 

Contextual advertising is daarnaast een goed alternatief voor merken en publishers, zodat ze advertenties kunnen leveren aan relevante doelgroepen zonder het gebruik van enige persoonlijke informatie. Zo wordt er gewerkt aan een groeiend vertrouwen, terwijl de brand safety en monetization van de publisher worden versterkt. Daarnaast kunnen de publishers die niet genoeg first-party data hebben contextual targeting gebruiken voor een tweeledige aanpak.

Context is alles

Contextual advertising is een geautomatiseerd proces gebaseerd op Artificial Intelligence om te zorgen dat elk merk adverteert rondom content die past bij de interesses van haar doelgroep. Dit type adverteren houdt rekening met een scala aan metrics rondom keywords, content, beeldherkenning en de omgeving van de pagina tijdens het leveren van advertenties. 

Contextual AI is ook in staat om een meer genuanceerde analyse uit te voeren. Door natural language processing en learning toe te passen terwijl een onderwerp zich ontwikkelt, kunnen publishers effectiever de context commercialiseren dan wanneer er slechts wordt gekeken naar keywords. Door alleen te focussen op keywords worden niet alle kansen benut. Een adverteerder zal bijvoorbeeld de kans missen om een advertentie te leveren rondom een voetbalwedstrijd, puur en alleen omdat het woord ‘schieten’ er in staat. Nog een goed voorbeeld is een onderwerp als COVID. We zien we dat de content rondom de pandemie is getransformeerd in de afgelopen 18+ maanden. In het begin waren 95% van de artikelen negatief, echter komen er steeds meer positieve discussies aan het licht. Als in dit geval COVID op de blacklist wordt geplaatst, missen publishers de kans op het monetariseren van rond de 30% aan inventory over dit onderwerp. 

Maar er is meer. Contextual advertising kan verder gaan dan slechts keywords. Alle content wordt in ogenschouw genomen, inclusief semantische interpretatie, sentiment en toon. Dit is een robuuste aanpak van adverteren waarop merken kunnen vertrouwen voor een passende plaatsing van hun boodschap. 


Contextual targeting is een effectieve en veilige manier voor merken om te connecten met de consument, en is in staat om de gehele user experience en ad recall the verbeteren. Daarnaast kan het ook voor publishers winstgevend zijn: uit onderzoek blijkt dat zij ongeveer 2,5x meer inkomsten kunnen verwachten van advertenties die herkenbaar zijn voor consumenten en als een natuurlijke fit fungeren. Extra statistieken, zoals tijd doorgebracht op een pagina, impressies, terugkerende gebruikers, merkbekendheid en aankoopintentie, zullen ook worden versterkt door het inzetten van contextuele advertenties.

De rol van publishers

81% van de mensen die beweren dat hun online activiteiten door bedrijven worden bijgehouden is van mening dat het verzamelen van gegevens meer kwaad dan goed doet. Respondenten beweren dat het hen kwetsbaar maakt voor potentiële risico’s. Publishers kunnen een vitale rol spelen bij het neutraliseren van de toenemende kritiek op het verzamelen van consumentengegevens. Als deze problemen niet snel worden aangepakt, kunnen ze een negatieve invloed hebben op het beeld dat gebruikers hebben van zowel de publisher als de adverteerder, dit kan weer een negatieve invloed hebben op de terugkeer van de consument naar de publisher en vervolgens de inkomsten van de publisher.

Tot slot

Groeiende kritiek op third-party data heeft geleid tot de comeback van contextual.Door gebruik te maken van de kracht van AI en Machine Learning om de context en content van de webpagina te analyseren, resoneren contextuele advertenties beter bij de consument. Dit is omdat ze geïntegreerd zijn met de relevante content waarmee de consument vrijwillig interacteert.  Publishers kunnen door AI en machine learning nauwkeuriger, efficiënter en kwalitatief hoogwaardiger targeting toepassen. AI brengt contextuele targeting naar een hoger niveau en bootst menselijke intelligentie na, door gebruik te maken van de kracht van machine learning. Publishers zijn nu in staat om de user experience naar een hoger niveau te tillen door relevante advertenties te plaatsen zonder het gebruik van de privé-cookies van de bezoekers. Dit komt niet alleen ten goede aan de zorgen over privacy van de gebruiker, maar kan ook het vertrouwen in de publisher vergroten.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
seedtag

Seedtag is leider op het gebied van Contextual Artificial Intelligence in Europa en Latam. Door contextuele advertenties te leveren via haar eigen AI-technologie op basis van Machine Learning algoritmes, biedt seedtag adverteerders een effectief alternatief voor het gebruik van cookies, door de doelgroep te targeten op basis van hun real-time interesses.

Lees meer

Seedtag biedt creatieve en op maat gemaakte oplossingen zodat een merk geïntegreerd wordt in afbeeldingen, video's en content. Om deze advertenties uit te leveren, past seedtag haar eigen AI-technologie toe die redactionele content analyseert en categoriseert en begrijpt op een bijna menselijk niveau. Zo wordt brand safety gegarandeerd en worden advertenties gepositioneerd op de beste content voor elk merk.

Seedtag's creative ad server heeft de kracht om prachtige op maat gemaakte ad units aan te passen aan elke campagne, context en doelgroep. Op deze manier kan seedtag de impact van merken vergroten en maximaliseren door hun boodschap af te stemmen op verschillende doelgroepen in specifieke contexten.

Vandaag de dag heeft het bedrijf meer dan 180 werknemers en een belangrijke internationale aanwezigheid met kantoren in Spanje, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Mexico, Brazilië, Colombia en Duitsland. Bovendien heeft het bedrijf, na een historisch jaar met recordomzet, twee belangrijke overnames gedaan, AtomikAd in Italië en Recognified in Duitsland.

Na zeven jaar ontwikkelen van hun contextuele technologie, is seedtag in staat geweest om verder te gaan dan contextuele targeting, en heeft contextuele data planning tools en real-time inzichten opgenomen in haar aanbod. Bovendien pioniert seedtag met nieuwe technologieën zoals contextuele lookalike, wat beter presteert dan traditionele contextuele of doelgroep targeting.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in