Overslaan en naar de inhoud gaan

Organisaties kennen klant niet genoeg

Veel marketeers zien datamanagement als kritische succesfactor om hun doelstellingen te behalen. Toch durft maar een krappe helft van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Driekwart van de marketeers erkent het belang van datamanagement voor hun marketingdoelstellingen. Toch heeft maar 38% van de organisaties een duidelijke strategie op dit gebied en vindt een kleine meerderheid (54%) dat de kwaliteit van zijn klantdata goed genoeg is om de dialoog met de klant aan te gaan. Dit blijkt uit het onderzoek ‘DM Barometer Special: Is data een kritische succesfactor?’ door DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing onder 152 marketeers.

related partner content for mobile comes here

Onder opdrachtgevers blijkt het vertrouwen in de kwaliteit van de klantdata hoger dan onder dienstverleners. Beide groepen geven aan de verzamelde klantdata vooral in te zetten om doelgroepen beter te onderscheiden (74%) en kennis over de klanten te vergroten (73%).

Betrokkenheid
Ondanks dat de helft van de organisaties geen duidelijke strategie heeft vastgesteld op het gebied van datamanagement, zijn organisaties wel bovengemiddeld betrokken bij elk van de onderliggende thema’s van datamanagement, namelijk analyse en segmentatie, datakwaliteit, data governance en data-integratie. De betrokkenheid bij het thema datakwaliteit is het hoogst. Hierin verwacht men de komende jaren het meest te investeren, net als in analyse en segmentatie.

Privacyregels
Op de stelling dat bewustwording en zelfregulering van privacy een taak is voor het Nederlands bedrijfsleven, geeft 78% van de marketeers aan het eens te zijn. Opvallend is dan dat 56%, vanuit consumentenperspectief, de mogelijke aanscherping van privacyregels verwelkomt. Bijna alle marketeers (95%) zien in de toestroom van data uit mobiele en sociale klantcontacten nieuwe kansen voor dialoogmarketing. Ruim vier op de vijf marketeers vindt dat het combineren van hun klantgegevens met gegevens van derden leidt tot betere klantsegmentatie.

Het volledige rapport is te downloaden via de . Klik op onderstaande infographic om deze te vergroten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in