Overslaan en naar de inhoud gaan

Narrowcastingbestedingen 10 miljoen in 2007

De bruto mediabestedingen aan 'digital out of home media' –ofwel narrowcasting- bedroegen in 2007 ruim 10 miljoen euro. Dit blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoeksbureau is recent begonnen met de regsitratie van de bruto bestedingen in dit kanaal. 'Digital out of home media is nu nog een relatief klein medium met een aandeel van 4 procent binnen de totale out of home-markt, waarbinnen abri’s en billboards samen met 70 procent van oudsher het grootste aandeel hebben’, aldus Berry Punt van Nielsen.

related partner content for mobile comes here

Narrowcasting is echter wel een medium dat een grote groei doormaakt: op basis van gegevens van DOOHM bedroegen de bruto mediabestedingen aan narrowcasting in 2006 nog 6 miljoen euro. De 10 miljoen euro in 2007 betekenen een groei van 66 procent. Uit een analyse blijkt dat digital out of home media vorig jaar met name door adverteerders werd ingezet die actief zijn in de branches retail (13 procent), media (12 procent), telecom/ict (12 procent) en horeca/toerisme/recreatie (10 procent). Deze vier branches namen in 2007 bijna de helft van de bestedingen aan narrowcasting voor hun rekening.

Verder blijkt dat grote adverteerders als Randstad, Heineken, Philips en Samsung het nieuwe medium al ‘ontdekt’ hebben en meenemen in hun mediamix.

De cijfers zijn voorlopig gebaseerd op de bestedingen van de belangrijkste exploitanten POSTV, Librium.TV en ON., maar zowel DOOHM als Nielsen verwachten dat het aantal participanten op korte termijn wordt uitgebreid.

‘Branchevereniging DOOHM wil door de samenwerking met Nielsen transparantie bieden met als uiteindelijke doel groei van het digitale out of home-medium binnen de totale mediabestedingen. Zo kunnen mediabureaus vanaf nu zien dat ze een kleine half miljoen euro mislopen aan fee en inkoopvoordeel op dit medium. Daarnaast kun je zien dat adverteerders, die reeds ervaring met dit medium hebben, op regelmatige basis terugkomen’, aldus Iwan Hullegie van DOOHM.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in