Narrowcastingbestedingen 10 miljoen in 2007


Het onderzoeksbureau is recent begonnen met de regsitratie van de bruto bestedingen in dit kanaal. 'Digital out of home media is nu nog een relatief klein medium met een aandeel van 4 procent binnen de totale out of home-markt, waarbinnen abri’s en billboards samen met 70 procent van oudsher het grootste aandeel hebben’, aldus Berry Punt van Nielsen.
Narrowcasting is echter wel een medium dat een grote groei doormaakt: op basis van gegevens van DOOHM bedroegen de bruto mediabestedingen aan narrowcasting in 2006 nog 6 miljoen euro. De 10 miljoen euro in 2007 betekenen een groei van 66 procent. Uit een analyse blijkt dat digital out of home media vorig jaar met name door adverteerders werd ingezet die actief zijn in de branches retail (13 procent), media (12 procent), telecom/ict (12 procent) en horeca/toerisme/recreatie (10 procent). Deze vier branches namen in 2007 bijna de helft van de bestedingen aan narrowcasting voor hun rekening.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVerder blijkt dat grote adverteerders als Randstad, Heineken, Philips en Samsung het nieuwe medium al ‘ontdekt’ hebben en meenemen in hun mediamix.
De cijfers zijn voorlopig gebaseerd op de bestedingen van de belangrijkste exploitanten POSTV, Librium.TV en ON., maar zowel DOOHM als Nielsen verwachten dat het aantal participanten op korte termijn wordt uitgebreid.
‘Branchevereniging DOOHM wil door de samenwerking met Nielsen transparantie bieden met als uiteindelijke doel groei van het digitale out of home-medium binnen de totale mediabestedingen. Zo kunnen mediabureaus vanaf nu zien dat ze een kleine half miljoen euro mislopen aan fee en inkoopvoordeel op dit medium. Daarnaast kun je zien dat adverteerders, die reeds ervaring met dit medium hebben, op regelmatige basis terugkomen’, aldus Iwan Hullegie van DOOHM.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid