Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile killed the MTV Star

Bij de lancering van MTV in 1981 werd als eerste clip "Video Killed The Radio Star" van The Buggles uitgezonden. Vijf jaar later was MTV…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij de lancering van MTV in 1981 werd als eerste clip van The Buggles uitgezonden. Vijf jaar later was MTV Europe aan de beurt met de openingsclip van de Dire Straits: ". Het waren de glorie tijden van muziek op televisie en MTV was het nummer 1 merk onder de jeugd.

related partner content for mobile comes here

Tijden zijn echter veranderd. Het MTV merk lijkt aan flinke erosie onderhevig. De generatie 13-30 jaar checked de nieuwste clips op Youtube en dan het liefst via zijn smartphone of tablets. Luisteren gaat via Spotify. MTV via de TV is niet cool meer of hoogstens 'moving wallpaper'.

De heren van de telecomindustrie denken daar echter anders over. In eerste instantie startte KPN in 2010 met het MTV label gericht op de smartphone jeug. Met de slogan "Always online, more minutes and more MTV" wilde KPN het broodnodige verschil maken tussen de vele abonnementen middels exclusieve content. De jeugd van tegenwoordig lijkt echter minder gevoelig voor de exclusieve MTV content, maar da's natuurlijk niet zo gek als je met je smartphone zo ongeveer alles van het wereldwijde web in je handpalm hebt. Het aantal MTV abonementen was zwaar teleurstellend. Begin dit jaar heeft T-Mobile de Hun nieuwe slogan: 'De wereld van MTV overal en altijd'. Vraag is of iemand onder de dertig nog enig warm gevoel bij de drie letters van MTV krijgt (of ooit heeft gehad).

In een komt goed naar voren waar jongeren tegenwoordig actief mee zijn. 'Smartphones', 'Twitter', 'Facebook' en 'Youtube' worden veelvuldig genoemd. MTV wordt niet meer genoemd, terwijl dat 20 jaar geleden nog "The Voice of the Youth" was.

In dit onderzoek laat Prof. Dr. Peter Nikken (NJI, Erasmus Universiteit) de muziekzender nog wel in een quote naar voren komen: “In de jaren tachtig maakte iedereen zich druk over de opkomst van muziekzenders als MTV en Musicbox. De jeugd zou alleen nog maar op de bank hangen. Je ziet, alles wordt door de tijd ingehaald. Twitter en Facebook is van nu.

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in