Mobile killed the MTV Star
Bij de lancering van MTV in 1981 werd als eerste clip "Video Killed The Radio Star" van The Buggles uitgezonden. Vijf jaar later was MTV Europe aan de beurt met de openingsclip van de Dire Straits: "Money for Nothing/ I want my MTV". Het waren de glorie tijden van muziek op televisie en MTV was het nummer 1 merk onder de jeugd.
Tijden zijn echter veranderd. Het MTV merk lijkt aan flinke erosie onderhevig. De generatie 13-30 jaar checked de nieuwste clips op Youtube en dan het liefst via zijn smartphone of tablets. Luisteren gaat via Spotify. MTV via de TV is niet cool meer of hoogstens 'moving wallpaper'.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuDe heren van de telecomindustrie denken daar echter anders over. In eerste instantie startte KPN in 2010 met het MTV label gericht op de smartphone jeug. Met de slogan "Always online, more minutes and more MTV" wilde KPN het broodnodige verschil maken tussen de vele abonnementen middels exclusieve content. De jeugd van tegenwoordig lijkt echter minder gevoelig voor de exclusieve MTV content, maar da's natuurlijk niet zo gek als je met je smartphone zo ongeveer alles van het wereldwijde web in je handpalm hebt. Het aantal MTV abonementen was zwaar teleurstellend. Begin dit jaar heeft T-Mobile de MTV licentie overgenomen en starten zij zelfs 'Youngstores' waar het MTV merk prominent naar voren komt. Hun nieuwe slogan: 'De wereld van MTV overal en altijd'. Vraag is of iemand onder de dertig nog enig warm gevoel bij de drie letters van MTV krijgt (of ooit heeft gehad).
In een recent onderzoek Dr. Tony van Rooij komt goed naar voren waar jongeren tegenwoordig actief mee zijn. 'Smartphones', 'Twitter', 'Facebook' en 'Youtube' worden veelvuldig genoemd. MTV wordt niet meer genoemd, terwijl dat 20 jaar geleden nog "The Voice of the Youth" was.
In dit onderzoek laat Prof. Dr. Peter Nikken (NJI, Erasmus Universiteit) de muziekzender nog wel in een quote naar voren komen: “In de jaren tachtig maakte iedereen zich druk over de opkomst van muziekzenders als MTV en Musicbox. De jeugd zou alleen nog maar op de bank hangen. Je ziet, alles wordt door de tijd ingehaald. Twitter en Facebook is van nu.”
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid