Overslaan en naar de inhoud gaan

Milieucampagnes maken geen indruk op Nederlanders

Nederlanders voelen zich niet aangesproken door milieucampagnes. Slechts een kwart vindt deze campagnes geloofwaardig en slechts 1 op de 7…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook vinden nogal wat Nederlanders de milieucampagnes saai (40 procent) en vaag of nietszeggend (circa 25 procent). Om mensen te motiveren om meer voor het milieu te doen, lijken andere middelen nodig te zijn. Velen geven aan dat ze zich extra zouden inzetten voor het milieu als dat goedkoper, gemakkelijker én leuker wordt gemaakt.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit onderzoek dat MSI-ACI Europe in opdracht van communicatieadviesbureau Porter Novelli heeft uitgevoerd onder bijna 600 Nederlanders.

Mannen zijn nog negatiever over milieucampagnes dan vrouwen. Zo vindt bijna de helft van de mannen de campagnes saai tegenover ruim 30 procent van de vrouwen. En ruim 1 op de 3 mannen vindt ze vaag, terwijl het bij de vrouwen om 1 op de 6 gaat. Er is vrijwel geen verschil als het om inzet voor het milieu gaat. Zowel bij de mannen als de vrouwen geeft de meerderheid (ongeveer 6 op de 10) aan dat ze het afgelopen jaar niet meer dan het jaar daarvoor voor het milieu hebben gedaan.

Extra inzet voor milieu

Nederlanders voelen zich wel geroepen om meer voor het milieu te doen als dat minder geld en moeite zou kosten. 54 procent zou zich extra inzetten als het goedkoper wordt gemaakt en 46 procent als het makkelijker zou zijn. Opvallend is dat een groot deel (ruim een kwart) extra milieumaatregelen zou nemen als het leuker wordt gemaakt. Daarnaast geldt voor meer dan de helft (54 procent) dat het ze een goed gevoel geeft als ze iets voor het milieu doen.

Milieuwinst

'Nederlanders zouden veel meer kunnen doen voor het klimaat en de aarde', aldus Frank Peters, managing director van Porter Novelli. 'Dat ze dat nog niet genoeg doen, lijkt geen kwade opzet. Ze willen wel, maar ze vinden het te ingewikkeld. Overheid en fabrikanten zouden het goedkoper en makkelijker moeten maken. Maar de echte milieuwinst kunnen we behalen door het vooral leuker te maken om groen bezig te zijn. We moeten het minder serieus maken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in