Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijn pr-bureaus nu nog niet wakker?

‘Antispam kan nieuws blokkeren’, kopten wij rijkelijk vroeg - bijna anderhalf jaar geleden - op deze site. Onderwerp: de nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, kopten wij rijkelijk vroeg - bijna anderhalf jaar geleden - op deze site. Onderwerp: de nieuwe Telecommunicatiewet, ook wel bekend als de antispamwet. Die zou, aldus het artikel, wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de pr-branche. Want als de wet naar de letter wordt toegepast dan betekent dit dat elk pr-bureau (en elke pr-afdeling) voortaan voorafgaand aan het versturen van elektronische persberichten toestemming moet vragen aan de geadresseerden (lees: redacties, journalisten.)

related partner content for mobile comes here

Eenmalig weliswaar, maar toch. Als de redacties niet reageren, of geen toestemming verlenen, betekent dit dat veel bureaus hun kroonjuwelen - mediabestanden - naar de lommerd kunnen brengen. Niet ondenkbaar, want journalisten zien de hernieuwde wet wellicht als een handige manier om af te komen van die eindeloze stroom persberichten die veelal volstrekt niets te maken hebben met de onderwerpen waarover ze schrijven.
Op 1 oktober wordt de nieuwe regelgeving van kracht. Maar totnogtoe heb ik nog maar zeer weinig verzoeken tot toestemming mogen ontvangen. Hoe nu? Denken veel bureaus: waait wel over? Wacht men af wat er na 1 oktober gebeurt?
Volgens een lichtelijk verontruste bureaudirecteur die ik hierover sprak, raakt de nieuwe wet de branche in hun core business. Zeker als je, wat bij veel bureaus het geval is, ook voor klanten van mediabestanden voorziet. In oktober publiceert Communicatie een artikel over dit onderwerp. Tussenstand: onduidelijkheid en onzekerheid alom over de uitvoering van en het toezicht op de wet. Als ik een pr-bureau was, zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in